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از ساعت 7 صبح تا 10 شب
دسته بندی: جانور شناسی ویرایش: 3rd ed. نویسندگان: E. Feldman, R. Nelson سری: ISBN (شابک) : 0721693156 ناشر: Saunders سال نشر: 2003 تعداد صفحات: 4504 زبان: English فرمت فایل : PDF (درصورت درخواست کاربر به PDF، EPUB یا AZW3 تبدیل می شود) حجم فایل: 89 مگابایت
کلمات کلیدی مربوط به کتاب غدد درون ریز و تولید مثل سگ و گربه سانان: رشته های پزشکی، دامپزشکی، دامپزشکی غدد درون ریز
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توجه داشته باشید کتاب غدد درون ریز و تولید مثل سگ و گربه سانان نسخه زبان اصلی می باشد و کتاب ترجمه شده به فارسی نمی باشد. وبسایت اینترنشنال لایبرری ارائه دهنده کتاب های زبان اصلی می باشد و هیچ گونه کتاب ترجمه شده یا نوشته شده به فارسی را ارائه نمی دهد.
این کتاب اطلاعات کامل و جاری در مورد پاتوفیزیولوژی، تشخیص و درمان بیماری های غدد درون ریز، متابولیک و تولید مثل در سگ ها و گربه ها را ارائه می دهد. همچنین در مورد اهمیت روش های آزمایش در بیماری های غدد درون ریز و تولید مثل، و همچنین پروتکل های تشخیصی مقرون به صرفه و مناسب بحث می کند. یک بررسی کامل از تولیدمثل همراه با مواد غدد درون ریز ارائه شده است، که این متن را به جامع ترین منبع کلی در مورد این موضوع تبدیل می کند. بخش های گسترده در تولید مثل سگ نر و ماده سگ. روش های آزمایش در بیماری های غدد درون ریز و تولید مثل. پروتکل های تشخیصی مقرون به صرفه و مقرون به صرفه را توضیح می دهد. دستورالعمل های منطقی و گام به گام به تصمیم گیری و تشخیص دقیق کمک می کند. فصل جدیدی در بخش غده آدرنال (بخش 3) به هیپرآدرنوکورتیکیسم گربه ها می پردازد. فصل دیابت شیرین در سگ و گربه به دو فصل تقسیم شده است تا جنبه های خاص بیماری در هر گونه بررسی شود. به طور گسترده اصلاح شده و برای این نسخه به روز شده است. جداول و الگوریتم های اضافی در سراسر کتاب اطلاعات را خلاصه و روشن می کند.
This book provides complete, current information on pathophysiology, diagnosis, and treatment of endocrine, metabolic, and reproductive diseases in dogs and cats. It also discusses the importance of testing procedures in endocrine and reproductive diseases, as well as cost-effective and expedient diagnostic protocols. A complete review of reproduction is presented with the endocrine material, making this text the most inclusive resource overall on the topic.Expansive sections on Canine Male and Female Reproduction.The book is divided into nine sections for an organized and accessible approach to information.Discussions of testing procedures in endocrine and reproductive diseases.Explains cost-effective and expedient diagnostic protocols.Logical, step-by-step guidelines aid in accurate decision-making and diagnosis. A new chapter in the Adrenal Gland section (Section 3) addresses feline hyperadrenocorticism.The chapter on diabetes mellitus in the canine and feline has been divided into two chapters in order to explore the specific aspects of the disease in each species.All material has been extensively revised and brought up to date for this edition.Additional tables and algorithms throughout the book summarize and clarify information.
OVERVIEW.......Page 19
THE NEUROHYPOPHYSIS.......Page 21
VASOPRESSIN: BIOSYNTHESIS, TRANSPORT, AND METABOLISM.......Page 23
Cellular Actions.......Page 25
Clinical Effect.......Page 28
THIRST CENTER.......Page 33
Plasma Osmolality.......Page 34
Blood Volume and Pressure.......Page 37
Interaction of Plasma Osmolality and Blood Volume.......Page 38
Miscellaneous Factors.......Page 40
SATIATION OF THIRST.......Page 44
DIFFERENTIAL DIAGNOSES FOR POLYDIPSIA AND POLYURIA......Page 45
PRIMARY RENAL GLYCOSURIA.......Page 48
CHRONIC RENAL FAILURE.......Page 49
Vasopressin (antidiuretic hormone) deficiency......Page 50
PYOMETRA.......Page 51
HYPERCALCEMIA.......Page 52
HEPATIC INSUFFICIENCY AND PORTOSYSTEMIC SHUNTS.......Page 53
PRIMARY HYPERALDOSTERONISM.......Page 54
PYELONEPHRITIS.......Page 55
HYPOKALEMIA.......Page 56
HYPOADRENOCORTICISM (ADDISON’S DISEASE).......Page 59
HYPERTHYROIDISM.......Page 60
Primary and psychogenic polydipsia......Page 61
Iatrogenic (drug-Induced) causes of polydipsia and polyuria......Page 62
Renal medullary solute washout......Page 64
DIAGNOSTIC APPROACH TO POLYURIA AND POLYDIPSIA......Page 65
DEFINITION.......Page 72
PATHOPHYSIOLOGY.......Page 73
ETIOLOGY.......Page 75
DEFINITION.......Page 80
ETIOLOGY.......Page 81
Primary or psychogenic polydipsia......Page 82
CENTRAL DIABETES INSIPIDUS.......Page 86
Clinical signs......Page 88
Physical examination......Page 90
COMPLETE BLOOD COUNT.......Page 91
URINALYSIS.......Page 92
SERUM CHEMISTRIES.......Page 94
SERUM ELECTROLYTES.......Page 95
CONFIRMING THE DIAGNOSIS OF DIABETES INSIPIDUS......Page 96
Principle of the Test......Page 97
Contraindications to Performing the Test......Page 98
OSMOLALITY.......Page 99
OSMOTIC PRESSURE.......Page 100
TONICITY.......Page 101
URINE SPECIFIC GRAVITY.......Page 102
Protocol (Table 1-9)......Page 103
PREPARATION FOR THE TEST (PHASE I).......Page 105
BEGINNING THE TEST (PHASE IIA).......Page 107
DURING THE TEST (PHASE IIB).......Page 109
END OF PHASE II (PHASE IIC).......Page 110
RESPONSE TO EXOGENOUS AVP (PHASE III).......Page 113
SUBCUTANEOUS (SC) AND INTRAVENOUS (IV) AVP ADMINISTRATION.......Page 114
DESMOPRESSIN ACETATE (DDAVP) ADMINISTRATION.......Page 115
NORMAL DOGS.......Page 116
CDI.......Page 118
NDI.......Page 126
CANINE HYPERADRENOCORTICISM (CUSHING’S SYNDROME).......Page 129
PRIMARY OR PSYCHOGENIC POLYDIPSIA.......Page 130
Complications of the Modified Water Deprivation Test: Hypertonic Dehydration and Hypernatremia......Page 133
Misdiagnosis (Inaccuracies) Using the Modified Water Deprivation Test......Page 142
Plasma Vasopressin Determinations......Page 147
Approach If the Dog or Cat Is Brought into the Hospital Dehydrated......Page 152
RANDOM PLASMA OSMOLALITY AS A DIAGNOSTIC TOOL......Page 153
RESPONSE TO DESMOPRESSIN [DDAVP] AS A DIAGNOSTIC ALTERNATIVE......Page 155
SALINE INFUSION STUDY (HICKEY-HARE TEST)......Page 157
URINE-TO-PLASMA OSMOLALITY RATIOS......Page 159
TREATMENT......Page 160
DDAVP (DESMOPRESSIN ACETATE; AVENTIS PHARMACEUTICALS, PARSIPPANY, NJ).......Page 163
CHLORPROPAMIDE.......Page 168
CARBAMAZEPINE.......Page 171
THIAZIDES.......Page 172
SODIUM CHLORIDE (SALT) RESTRICTION.......Page 173
No treatment......Page 174
WATER RESTRICTION.......Page 175
PROGNOSIS......Page 176
SYNDROME OF INAPPROPRIATE VASOPRESSIN SECRETION: EXCESS VASOPRESSIN......Page 179
HYPODIPSIC HYPERNATREMIA (ESSENTIAL HYPERNATREMIA)......Page 186
BIOSYNTHESIS OF GROWTH HORMONE AND IGF-I......Page 200
METABOLIC ACTIONS OF GROWTH HORMONE......Page 204
REGULATION OF GROWTH HORMONE SECRETION......Page 207
GH-RELEASING HORMONE.......Page 208
SOMATOSTATIN.......Page 209
STIMULI AFFECTING GH-REGULATING FACTORS.......Page 211
PITUITARY CYST.......Page 219
PITUITARY HYPOPLASIA.......Page 222
GH INSENSITIVITY SYNDROMES.......Page 226
Pathophysiology......Page 228
Signalment......Page 230
Clinical signs......Page 231
Clinical pathology......Page 236
Dermatohistopathology......Page 237
BASAL GH CONCENTRATIONS.......Page 239
GH STIMULATION TESTS.......Page 240
Clonidine Stimulation Test.......Page 243
Xylazine Stimulation Test.......Page 248
Growth Hormone-Releasing Hormone Administration Test.......Page 249
Combined Anterior Pituitary Function Test.......Page 251
BASAL IGF-I CONCENTRATION.......Page 252
THYROID FUNCTION.......Page 253
ADRENOCORTICAL FUNCTION.......Page 254
Definitive and differential diagnosis......Page 255
TREATMENT WITH GH.......Page 257
TREATMENT WITH PROGESTINS.......Page 259
Response to therapy–prognosis......Page 261
ACQUIRED HYPOSOMATOTROPISM......Page 262
Etiology......Page 264
Pathophysiology......Page 266
Signalment......Page 267
Clinical signs......Page 268
Dermatohistopathology......Page 270
GROWTH HORMONE CONCENTRATIONS.......Page 271
BASAL IGF-I CONCENTRATION.......Page 272
ADRENOCORTICAL FUNCTION.......Page 273
Diagnostic approach to endocrine alopecia and establishing the diagnosis of GH-responsive dermatosis......Page 274
GONADAL-DEPENDENT SEX HORMONE IMBALANCE.......Page 277
ADRENAL-DEPENDENT SEX HORMONE IMBALANCE.......Page 281
Treatment for GH-responsive dermatosis......Page 288
Prognosis......Page 292
PITUITARY NEOPLASIA.......Page 293
PROGESTINS.......Page 297
Pathophysiology......Page 298
Signalment......Page 299
Clinical signs......Page 300
Clinical pathology......Page 310
CONVENTIONAL RADIOGRAPHY.......Page 311
ABDOMINAL ULTRASOUND.......Page 312
COMPUTED TOMOGRAPHY/MAGNETIC RESONANCE IMAGING.......Page 314
BASELINE GH CONCENTRATION.......Page 315
BASELINE IGF-I CONCENTRATIONS.......Page 317
PANCREATIC β-CELL FUNCTION.......Page 320
THYROID FUNCTION.......Page 321
ADRENOCORTICAL FUNCTION.......Page 322
Definitive diagnosis......Page 323
ACROMEGALY VERSUS HYPERADRENOCORTICISM.......Page 324
Treatment......Page 325
RADIATION THERAPY.......Page 326
MEDICAL THERAPY.......Page 329
SURGERY.......Page 331
Prognosis......Page 332
PROGESTERONE.......Page 333
Pathophysiology......Page 335
Clinical signs......Page 336
Dermatohistopathology......Page 338
Hormonal evaluation......Page 339
Definitive diagnosis......Page 341
PITUITARY NEOPLASIA.......Page 342
Prognosis......Page 343
THYROID HORMONE SYNTHESIS.......Page 363
REGULATION OF THYROID FUNCTION.......Page 366
THYROID HORMONES IN PLASMA.......Page 368
THYROID HORMONE ACTIONS.......Page 369
CLASSIFICATION......Page 370
Primary Hypothyroidism......Page 372
LYMPHOCYTIC THYROIDITIS.......Page 375
LYMPHOCYTIC THYROIDITIS AND IMMUNOENDOCRINOPATHY SYNDROMES (POLYGLANDULAR AUTOIMMUNE SYNDROMES).......Page 383
IDIOPATHIC ATROPHY.......Page 388
FOLLICULAR CELL HYPERPLASIA.......Page 392
NEOPLASTIC DESTRUCTION.......Page 393
MISCELLANEOUS CAUSES.......Page 394
Secondary Hypothyroidism......Page 395
PITUITARY MALFORMATION.......Page 396
PITUITARY THYROTROPH SUPPRESSION.......Page 397
MISCELLANEOUS CAUSES.......Page 398
Congenital Defects......Page 399
Iodine Deficiency......Page 402
Signalment......Page 403
Clinical Signs......Page 406
GENERAL METABOLIC SIGNS.......Page 411
DERMATOLOGIC SIGNS.......Page 413
NEUROMUSCULAR SIGNS.......Page 420
REPRODUCTIVE SIGNS.......Page 422
CARDIOVASCULAR SIGNS.......Page 424
GASTROINTESTINAL SIGNS.......Page 428
COAGULOPATHY SIGNS.......Page 430
ALTERATIONS IN BEHAVIOR.......Page 432
MYXEDEMA COMA.......Page 433
CLINICAL FEATURES OF CONGENITAL HYPOTHYROIDISM: CRETINISM......Page 435
CLINICOPATHOLOGIC ABNORMALITIES OF HYPOTHYROIDISM......Page 439
COMPLETE BLOOD COUNT.......Page 440
SERUM BIOCHEMISTRY PANEL.......Page 442
URINALYSIS.......Page 445
NONTHYROID HORMONE CONCENTRATIONS.......Page 446
DERMATOHISTOPATHOLOGIC FINDINGS IN HYPOTHYROIDISM......Page 447
CONVENTIONAL RADIOGRAPHY.......Page 449
ULTRASONOGRAPHY.......Page 452
NUCLEAR IMAGING.......Page 455
Overview......Page 458
ASSAY TECHNIQUE.......Page 461
ENZYME IMMUNOASSAYS.......Page 464
STABILITY AND FACTORS INTERFERING WITH MEASUREMENT.......Page 466
INTERPRETATION OF RESULTS.......Page 468
INTERPRETATION: CONCURRENT THYROID HORMONE SUPPLEMENTATION.......Page 474
ASSAY TECHNIQUE.......Page 475
INTERPRETATION OF RESULTS.......Page 476
Baseline Serum Free Thyroxine Concentration......Page 480
Baseline Serum Free Triiodothyronine Concentration......Page 485
Baseline Serum Reverse Triiodothyronine Concentration......Page 486
Baseline Serum Thyrotropin (TSH) Concentration......Page 487
Thyrotropin (TSH) Stimulation Test......Page 494
INDICATIONS.......Page 500
PROTOCOL.......Page 501
INTERPRETATION.......Page 502
The “K” Value......Page 506
TESTS FOR LYMPHOCYTIC THYROIDITIS......Page 507
Serum Thyroglobulin Autoantibodies......Page 508
Serum Thyroid Hormone Autoantibodies......Page 511
FACTORS AFFECTING THYROID GLAND FUNCTION TESTS......Page 515
Age......Page 517
Breed/Body Size......Page 518
Gender and Reproductive Stage of the Female......Page 521
Random Fluctuations......Page 523
OVERVIEW.......Page 525
DERMATOLOGIC DISORDERS.......Page 529
SYSTEMIC DISORDERS.......Page 530
DIABETES MELLITUS.......Page 531
HYPERADRENOCORTICISM.......Page 532
Environmental and Body Temperature......Page 535
Fasting and Cachexia......Page 536
Exercise......Page 537
Drugs......Page 538
GLUCOCORTICOIDS.......Page 540
ANTICONVULSANTS.......Page 542
SULFONAMIDE ANTIBIOTICS.......Page 544
Thyroid Hormone Autoantibodies......Page 545
THYROID BIOPSY......Page 546
ESTABLISHING THE DIAGNOSIS......Page 548
DIAGNOSIS IN A PREVIOUSLY TREATED DOG.......Page 553
TREATMENT......Page 554
Initial Therapy with Levothyroxine Sodium (Synthetic T4)......Page 556
Response to Levothyroxine Sodium Therapy......Page 563
Failure to Respond to Levothyroxine Sodium Therapy......Page 566
Therapeutic Monitoring......Page 567
Thyrotoxicosis......Page 573
Trial Therapy with Liothyronine Sodium (Synthetic T3)......Page 574
Crude Animal-Origin Hormonal Preparations......Page 577
PROGNOSIS......Page 579
FELINE HYPOTHYROIDISM......Page 580
IATROGENIC HYPOTHYROIDISM.......Page 581
CONGENITAL HYPOTHYROIDISM.......Page 582
ADULT-ONSET HYPOTHYROIDISM.......Page 583
TESTS OF THYROID GLAND FUNCTION......Page 585
BASELINE SERUM T4 CONCENTRATION.......Page 586
BASELINE SERUM T3 CONCENTRATION.......Page 588
BASELINE SERUM FREE T4 CONCENTRATION.......Page 589
BASELINE SERUM TSH CONCENTRATION.......Page 591
FACTORS AFFECTING BASELINE THYROID HORMONE CONCENTRATIONS.......Page 592
TSH STIMULATION TEST.......Page 595
TRH STIMULATION TEST.......Page 596
ESTABLISHING THE DIAGNOSIS......Page 598
TREATMENT AND PROGNOSIS......Page 600
HISTORY OF HYPERTHYROIDISM......Page 634
MULTINODULAR ADENOMATOUS GOITER.......Page 637
ADENOMA.......Page 639
INTRODUCTION.......Page 640
INCIDENCE.......Page 641
PLAUSIBLE EXPLANATIONS.......Page 642
SOYBEANS.......Page 643
EPIDEMIOLOGY.......Page 644
SELENIUM.......Page 645
G PROTEINS.......Page 646
Circulating Thyroid Stimulators or Genetic Mutations......Page 647
Signalment......Page 648
HUMANS.......Page 649
DELAYED OWNER CONCERN.......Page 650
INCREASED VETERINARIAN AWARENESS.......Page 653
SIGN.......Page 654
EXPLANATION.......Page 657
EXPLANATION.......Page 658
SIGNS.......Page 660
SIGN.......Page 661
EXPLANATION.......Page 662
SIGNS.......Page 663
SIGN.......Page 664
SIGN.......Page 665
EXPLANATION.......Page 666
SIGN.......Page 667
SIGN.......Page 668
EXPLANATION.......Page 669
Ventroflexion of the head......Page 670
General......Page 671
NORMAL VERSUS HYPERTHYROID CATS.......Page 672
PALPATION TECHNIQUE.......Page 674
TACHYCARDIA, MURMURS, PREMATURE BEATS, AND GALLOP RHYTHM.......Page 676
EXPLANATION.......Page 679
Hyperactivity/“Easily Stressed”......Page 681
EXPLANATION.......Page 682
SIGN.......Page 683
SIGN.......Page 684
EXPLANATION.......Page 685
BACKGROUND.......Page 686
Background......Page 687
RED BLOOD CELLS.......Page 690
WHITE BLOOD CELLS.......Page 691
RESULTS.......Page 692
RESULTS.......Page 693
ALTERED BONE METABOLISM (BONE ISOENZYMES).......Page 694
LIVER DYSFUNCTION.......Page 695
EXPLANATION.......Page 697
RESULTS.......Page 698
EXPLANATION.......Page 699
RESULTS.......Page 700
Humans.......Page 701
Cats.......Page 702
Sodium and potassium......Page 703
Fecal Fat (Steatorrhea)......Page 704
Serum Fructosamine......Page 705
Blood Pressure and Hypertension......Page 706
Radiography......Page 709
FINDINGS.......Page 713
Echocardiography......Page 718
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS......Page 721
VALUE OF THE TEST.......Page 722
ASSAYS.......Page 725
FLUCTUATING SERUM T4 CONCENTRATIONS.......Page 726
WHAT IS NORMAL?......Page 729
HOW CAN A HYPERTHYROID CAT HAVE A “NORMAL” TEST RESULT?......Page 730
EFFECT OF NONTHYROIDAL ILLNESS ON SERUM TOTAL T4 CONCENTRATIONS.......Page 731
Basal Total Serum Triiodothyronine (T3) Concentrations......Page 733
BACKGROUND.......Page 734
RESULTS: SPECIFICITY VERSUS SENSITIVITY.......Page 735
SUMMARY.......Page 737
HISTORY.......Page 739
PROTOCOL.......Page 740
Change in Serum T4.......Page 741
Change in Serum T3.......Page 745
SUMMARY.......Page 746
INTERPRETATION.......Page 747
BACKGROUND.......Page 748
INTERPRETATION.......Page 749
Confirming the Diagnosis of Hyperthyroidism......Page 752
Theory......Page 754
CHOICE OF RADIONUCLIDE.......Page 755
PROTOCOL.......Page 757
Tissue Identified......Page 758
UNILATERAL DISEASE.......Page 759
BILATERAL DISEASE.......Page 760
MEDIASTINAL THYROID TISSUE.......Page 765
FUNCTIONING THYROID MALIGNANCY.......Page 767
THYROID TISSUE IN THE NECK AND MEDIASTINUM.......Page 769
Background......Page 770
Results......Page 771
Background......Page 774
PATHOPHYSIOLOGY.......Page 780
WORSENING RENAL FUNCTION AFTER RESOLUTION OF HYPERTHYROIDISM.......Page 782
PREDICTING “MASKED” RENAL FAILURE BY DETERMINING THE GFR.......Page 783
SUMMARY.......Page 785
Mode of Action......Page 787
Propylthiouracil (PTU): No Longer Recommended......Page 788
INDICATIONS.......Page 789
ADVANTAGES.......Page 790
ORAL DOSAGE PROTOCOL.......Page 791
TOPICAL METHIMAZOLE.......Page 794
HYPERTHYROID CATS WITH ABNORMAL RENAL PARAMETERS.......Page 795
MONITORING OF CATS DURING THE FIRST 1 TO 3 MONTHS OF THERAPY.......Page 797
TIME REQUIRED TO OBSERVE A RESPONSE.......Page 799
LONG-TERM DOSING PROTOCOLS.......Page 801
Daily Medication.......Page 803
Hypothyroidism.......Page 804
Drug-Induced Clinical Side Effects.......Page 805
Biochemical/Hematologic Side Effects.......Page 806
BACKGROUND.......Page 808
DOSE.......Page 809
ADVERSE SIDE EFFECTS.......Page 810
METHIMAZOLE.......Page 811
ORAL POTASSIUM IODIDE, IODATE, AND PROPRANOLOL COMBINATIONS.......Page 812
GENERAL GUIDELINES.......Page 813
PREMEDICATION AND ANESTHESIA INDUCTION.......Page 814
GENERAL GUIDELINES.......Page 816
UNILATERAL VERSUS BILATERAL INVOLVEMENT.......Page 818
INTRA(SUB)CAPSULAR VERSUS EXTRACAPSULAR THYROID ECTOMY.......Page 820
Background.......Page 822
Parathyroid Autotransplantation.......Page 823
Disadvantages of Surgery......Page 824
Background.......Page 825
Dihydrotachysterol.......Page 827
Calcium Supplementation.......Page 828
Transient Hypoparathyroidism.......Page 829
Subtotal Thyroidectomy.......Page 830
Total Thyroidectomy.......Page 831
PERSISTENCE OF HYPERTHYROIDISM.......Page 832
Results of Surgery......Page 833
Theory......Page 834
Goal of Therapy......Page 835
CATS RECEIVING ANTITHYROID DRUGS PRIOR TO USE OF RADIOACTIVE IODINE.......Page 838
131I DOSE DETERMINED BY TRACER STUDIES.......Page 839
131I DOSE DETERMINED BY SERUM T4 CONCENTRATION AND SEVERITY OF DISEASE.......Page 841
ROUTINE LARGE-DOSE ADMINISTRATION.......Page 843
HISTOLOGICALLY CONFIRMED THYROID CARCINOMA.......Page 844
IN-HOSPITAL.......Page 845
AFTER RELEASE FROM THE HOSPITAL.......Page 846
Rechecks and Hypothyroidism.......Page 847
Predictors of Survival.......Page 848
Advantages of Radioactive Iodine Therapy (See Table 4-10)......Page 849
Need for Retreatment......Page 850
RESULTS.......Page 851
Percutaneous Ethanol Injection for Bilateral Hyperthyroidism......Page 853
INTRODUCTION.......Page 855
RESULTS.......Page 857
THEORY.......Page 858
DOSE.......Page 859
Stable Iodine......Page 861
Iodinated Radiographic Contrast Agents......Page 862
Thiamine......Page 863
HYPERTHYROIDISM AND SIMULTANEOUS NONTHYROIDAL DISEASE......Page 864
PROGNOSIS......Page 865
Pathology (Necropsy) versus Clinical Experience......Page 893
Physical Examination and Clinical Signs......Page 894
The Incidentally Discovered Thyroid Mass......Page 895
Definition......Page 897
BACKGROUND.......Page 898
THYROTROPIN, THYROID-STIMULATING HORMONE (TSH), AND THYROID GROWTH FACTORS.......Page 899
ONCOGENES.......Page 900
PATHOLOGIC VERSUS CLINICAL SURVEYS.......Page 902
RECOGNITION OF MALIGNANT VERSUS BENIGN THYROID.......Page 903
PHYSICAL APPEARANCE AND CLINICAL FEATURES.......Page 904
HISTOLOGY.......Page 905
INTRODUCTION.......Page 906
DEMONSTRATION OF METASTASIS.......Page 907
HISTOLOGY.......Page 908
IMMUNOHISTOCHEMISTRY.......Page 911
INCIDENCE.......Page 912
MULTIPLE ENDOCRINE NEOPLASIA (MEN) SYNDROMES.......Page 913
SIGNALMENT.......Page 917
CLINICAL SIGNS.......Page 919
PHYSICAL EXAMINATION.......Page 924
Hemogram (CBC), Serum Chemistry Profile, and Urinalysis.......Page 925
RADIOGRAPHY.......Page 926
Equipment and Positioning.......Page 928
Normal Anatomy, Imaging Planes, and Indications.......Page 930
Differential Diagnosis of Neck Masses.......Page 932
Ultrasound Appearance of a Thyroid Carcinoma.......Page 933
The Incidentally Discovered Thyroid Mass.......Page 935
Interpretation.......Page 936
Results in Dogs with Thyroid Tumors.......Page 942
Scintigraphic Results versus Histologic Results (“Hot” versus “Cold” Nodules).......Page 946
Basal Serum Thyroxine (T4) and Triiodothyronine (T3) Concentrations.......Page 951
THYROID BIOPSY.......Page 953
Differential Diagnosis......Page 955
BACKGROUND.......Page 956
Dogs Studied and Treatment Used.......Page 958
Results.......Page 960
Long-Term Survival.......Page 961
Metastasis Following Irradiation.......Page 962
Side Effects Caused by Irradiation.......Page 963
USE OF RADIOACTIVE IODINE.......Page 964
Background.......Page 965
Doxorubicin and “Combination” Therapies.......Page 966
Toxicity.......Page 967
SUMMARY: TREATING FIXED THYROID TUMORS.......Page 968
Treatment: Small Invasive (Fixed) Tumor Without Visible Metastasis in Dogs That Are Euthyroid or Hypothyroid (Fig. 5-14)......Page 969
Treatment: Non-Invasive (Mobile) Tumor Without Visible Metastasis in Dogs That Are Euthyroid or Hypothyroid (Fig. 5-14)......Page 970
CASE SELECTION.......Page 971
SURGERY.......Page 972
Calcium and Thyroid Hormones.......Page 973
Histology.......Page 974
Treatment: Thyroid Malignancy in Euthyroid or Hypothyroid Dogs with Metastases Identified (Fig. 5-15)......Page 975
HISTOMORPHOLOGIC GRADE.......Page 977
THYROID TUMOR SIZE.......Page 978
BENIGN VERSUS MALIGNANT.......Page 979
Background......Page 980
Physical Examination......Page 982
In-Hospital Evaluation......Page 984
INITIAL DECISION PROCESS.......Page 985
Mass Has Uniform Uptake and Is Well Circumscribed and Encapsulated.......Page 987
Mass Has Patchy Uptake and Is Poorly Circumscribed and Not Obviously Encapsulated.......Page 989
EVIDENCE OF METASTASIS (FIG. 5-15).......Page 992
Prognosis......Page 993
MEDULLARY CARCINOMA OF THE THYROID (C-CELL TUMORS, PARAFOLLICULAR CARCINOMAS, PRIMARY HYPERCALCITONINEMIA)......Page 994
ECTOPIC THYROID TUMORS......Page 996
Corticotropin-Releasing Hormone (CRH)......Page 1016
Adrenocorticotropic Hormone (ACTH)......Page 1017
ZONES OF THE ADRENAL CORTEX AND THEIR PRODUCTS.......Page 1021
STEROIDOGENESIS.......Page 1027
REGULATION OF SECRETION.......Page 1028
PATHOLOGY IN HUMANS.......Page 1029
PITUITARY CONTROL AND FEEDBACK.......Page 1030
“NORMAL” CORTISOL CONCENTRATIONS IN HYPERADRENOCORTICISM.......Page 1033
INCIDENCE OF PITUITARY TUMORS.......Page 1034
PARS DISTALIS VERSUS PARS INTERMEDIA.......Page 1035
ETIOLOGY OF PDH.......Page 1038
Adrenal Tumor Hyperadrenocorticism (ATH)......Page 1042
Ectopic ACTH Syndrome......Page 1044
Adrenocortical Nodular Hyperplasia......Page 1045
BILATERAL ADRENOCORTICAL TUMORS.......Page 1046
Simultaneous Pituitary Tumor and Adrenal Cushing’s Syndrome......Page 1047
MICROADENOMAS.......Page 1048
MACROADENOMAS.......Page 1049
PITUITARY HYPERPLASIA.......Page 1050
NODULAR HYPERPLASIA OF THE ADRENALS.......Page 1051
PROBLEMS IN CLASSIFICATION.......Page 1052
CARCINOMAS.......Page 1053
UNINVOLVED ADRENOCORTICAL TISSUE.......Page 1054
Age......Page 1055
PITUITARY-DEPENDENT HYPERADRENOCORTICISM.......Page 1057
ADRENAL-DEPENDENT HYPERADRENOCORTICISM.......Page 1059
Items of Importance NOT in the History......Page 1060
ADULT-ONSET HYPERADRENOCORTICISM.......Page 1062
HYPERADRENOCORTICISM IN YOUNG DOGS.......Page 1066
Polyuria and Polydipsia......Page 1068
Polyphagia......Page 1069
Abdominal Enlargement......Page 1070
COMMON SIGNS.......Page 1072
MORE PROFOUND BUT LESS COMMON SIGNS.......Page 1073
LAMENESS DURING AND AFTER TREATMENT.......Page 1075
ALOPECIA AND PRURITUS.......Page 1076
FAILURE TO REGROW SHAVED HAIR.......Page 1081
THIN SKIN, PYODERMA, SEBORRHEA, AND DEMODICOSIS.......Page 1082
BRUISING, REDUCED SUBCUTANEOUS FAT, AND STRIAE.......Page 1084
CALCINOSIS CUTIS AND CUTANEOUS METAPLASTIC OSSIFICATION.......Page 1088
Obesity......Page 1090
Differential Diagnosis.......Page 1091
Pulmonary Scintigraphy.......Page 1092
Testicular Atrophy in Males and Failure to Cycle in Females......Page 1093
Myotonia (Pseudomyotonia)......Page 1094
General Review......Page 1095
Hyperpigmentation......Page 1097
Hepatomegaly......Page 1098
BACKGROUND.......Page 1099
FEMALES.......Page 1100
Ectopic Calcification......Page 1101
Sudden Acquired Retinal Degeneration Syndrome (SARDS)......Page 1102
Acute Weakness Due to Nontraumatic Rupture of an Adrenal Mass......Page 1103
General Approach......Page 1104
Blood Glucose and Serum Insulin......Page 1108
Blood Urea Nitrogen (BUN)......Page 1110
Alanine Aminotransferase (ALT)......Page 1111
SOURCES.......Page 1112
CORTICOSTEROID-INDUCED ALKALINE PHOSPHATASE.......Page 1113
Cholesterol, Triglycerides, and Lipemia......Page 1116
Serum Phosphate......Page 1117
Serum Electrolytes......Page 1118
CONCENTRATION.......Page 1119
PROTEINURIA/HYPERTENSION/GLOMERULOPATHY.......Page 1121
INFECTION (UTI).......Page 1123
Thyroid Function Tests......Page 1125
HEPATOMEGALY AND CONTRAST.......Page 1127
URINARY BLADDER.......Page 1128
ADRENALS.......Page 1129
METASTASES AND THROMBOEMBOLISM.......Page 1131
OSTEOPENIA.......Page 1132
Dystrophic (Ectopic) Calcification......Page 1133
Visualization of the Adrenal Glands as a Test of Competency......Page 1134
Normal Dogs......Page 1135
LIMITATIONS, USE, AND MISUSE OF ULTRASONOGRAPHY.......Page 1136
PRIMARY FUNCTIONS OF ABDOMINAL ULTRASONOGRAPHY.......Page 1138
Pituitary-Dependent Cushing’s Syndrome (PDH).......Page 1139
Cushing’s Syndrome Caused by an Adrenal Tumor.......Page 1141
INCIDENTALLY DISCOVERED ADRENAL ENLARGEMENT OR A SOLITARY MASS.......Page 1146
HUMANS WITH CUSHING’S SYNDROME.......Page 1149
ASSESSING BLOOD PRESSURE IN DOGS.......Page 1150
DOGS WITH CUSHING’S SYNDROME.......Page 1151
MANAGEMENT CONCERNS AND RECOMMENDATIONS.......Page 1153
Pyelonephritis......Page 1154
Urinary Calculi......Page 1155
Congestive Heart Failure......Page 1156
Diabetes Mellitus......Page 1158
ETIOLOGY.......Page 1160
SIGNALMENT, HISTORY, AND PHYSICAL EXAMINATION.......Page 1166
LABORATORY RESULTS, THORACIC RADIOLOGY, AND ECHOCARDIOGRAPHY.......Page 1167
BLOOD GAS ANALYSIS.......Page 1169
DIAGNOSIS.......Page 1170
THERAPY.......Page 1172
PATHOPHYSIOLOGY.......Page 1174
CLINICAL SIGNS.......Page 1178
DIAGNOSIS.......Page 1182
General......Page 1184
Phenobarbital Administration......Page 1187
DATABASE.......Page 1188
CORTISOL COLLECTION METHOD.......Page 1189
PLASMA ALDOSTERONE ASSAYS.......Page 1190
Endocrine Testing......Page 1191
Background......Page 1193
Sensitivity and Specificity......Page 1194
Resting (Basal) Plasma Cortisol Concentrations......Page 1195
24-HOUR COLLECTION AND ASSAY.......Page 1196
Sensitivity and Specificity.......Page 1198
Home versus Hospital Urine Collection.......Page 1202
HISTORY.......Page 1204
THEORY.......Page 1205
PROTOCOL.......Page 1206
Normal Dogs.......Page 1208
Value of Basal Samples and Ratios.......Page 1209
Pituitary-Dependent Hyperadrenocorticism (PDH).......Page 1210
Adrenocortical Tumors.......Page 1213
IATROGENIC CUSHING’S SYNDROME.......Page 1215
SUMMARY: GENERAL USE.......Page 1216
DIABETES MELLITUS.......Page 1217
INCORRECT RESULTS.......Page 1218
Normal Dogs.......Page 1219
Adrenocortical Tumor Hyperadrenocorticism (ATH).......Page 1222
RAPID DEXAMETHASONE CLEARANCE.......Page 1223
Nonstressed, Non–Cushing’s Syndrome Dogs.......Page 1224
Pituitary-Dependent Hyperadrenocorticism.......Page 1225
Adrenocortical Tumor Hyperadrenocorticism.......Page 1227
DIABETES MELLITUS.......Page 1228
SENSITIVITY, SPECIFICITY, AND MISLEADING RESULTS.......Page 1229
BACKGROUND.......Page 1231
ADRENOCORTICAL TUMORS.......Page 1232
PITUITARY-DEPENDENT HYPERADRENOCORTICISM.......Page 1234
VETERINARY REPORTS.......Page 1235
PROTOCOL AND REFERENCE VALUES.......Page 1237
ALKALINE PHOSPHATASE ISOENZYME.......Page 1239
COMBINED DEXAMETHASONE SUPPRESSION/ACTH STIMULATION.......Page 1240
LIVER BIOPSY.......Page 1241
BACKGROUND.......Page 1242
PROTOCOL AND DEFINITIONS.......Page 1243
RESULTS.......Page 1244
PROTOCOL.......Page 1247
ASSAY METHODS AND REFERENCE RANGES.......Page 1249
Adrenocortical Tumor Hyperadrenocorticism (ATH).......Page 1251
NONDIAGNOSTIC RESULTS.......Page 1252
THEORY.......Page 1253
PROTOCOL.......Page 1254
Adrenocortical Tumors (ATH).......Page 1255
Pituitary-Dependent Hyperadrenocorticism (PDH).......Page 1256
MULTIPLE SAMPLES.......Page 1258
SUMMARY.......Page 1259
Urine Cortisol:Creatinine Ratio (UC:CR) in Distinguishing PDH from ATH......Page 1261
Metyrapone Testing......Page 1263
Abdominal Ultrasonography......Page 1264
DOGS WITH RECENTLY DIAGNOSED PDH AND NO SIGNS OF MACROTUMOR.......Page 1265
AVAILABILITY.......Page 1267
HUMAN PITUITARY.......Page 1268
HEALTHY DOG PITUITARY.......Page 1269
ADRENALS.......Page 1270
CT OF THE PITUITARY IN PDH.......Page 1272
BACKGROUND.......Page 1275
DOGS WITH UNTREATED PDH AND NO CNS SIGNS.......Page 1276
DOGS WITH UNTREATED PDH: ONE-YEAR FOLLOW-UP.......Page 1279
DOGS WITH PDH AND SIGNS OF AN INTRACRANIAL TUMOR.......Page 1281
Background......Page 1283
Therapy without Defining the Underlying Cause......Page 1284
Prognosis.......Page 1286
Imaging and Metastases.......Page 1287
Determining Reasonable Surgical Candidates.......Page 1290
SURGICAL APPROACH.......Page 1291
Glucocorticoid Therapy.......Page 1295
Mineralocorticoid Therapy.......Page 1298
SUMMARY OF GLUCOCORTICOID AND MINERALOCORTICOID THERAPY.......Page 1300
PROPHYLAXIS AGAINST THROMBOEMBOLISM.......Page 1301
RESULTS (PROGNOSIS).......Page 1303
INTRAPERITONEAL OR RETROPERITONEAL HEMORRHAGE.......Page 1304
Background.......Page 1305
Results (Meij et al, 1997a, 1997b, and 1998).......Page 1306
Conclusions.......Page 1308
Background.......Page 1309
Pretreatment Assessments: Appetite.......Page 1311
Water Intake.......Page 1317
INITIATING THERAPY WITH O, P’-DDD: THE LOADING DOSE PHASE (FIG. 6-61).......Page 1318
GOAL OF THERAPY.......Page 1322
AVERAGE DURATION OF DAILY “LOADING DOSE” O, P’-DDD THERAPY.......Page 1326
No Administration of Glucocorticoids.......Page 1327
NEED FOR GLUCOCORTICOIDS.......Page 1329
PLANNED INDUCTION OF PERMANENT HYPOADRENOCORTICISM: PLANNED MEDICAL ADRENALECTOMY.......Page 1330
NEED FOR BOTH GLUCOCORTICOIDS AND MINERALOCORTICOIDS.......Page 1332
TIME SEQUENCE FOR IMPROVEMENT IN SIGNS AND BIOCHEMICAL ABNORMALITIES.......Page 1333
DEVELOPMENT OR REEMERGENCE OF CONCURRENT PROBLEMS DURING THERAPY.......Page 1337
FAILURE TO RESPOND TO O, P’-DDD.......Page 1338
Background.......Page 1340
Treatment and Monitoring Protocol.......Page 1341
BACKGROUND.......Page 1343
PROTOCOL.......Page 1344
O, P’-DDD RESISTANCE AND HISTOLOGIC EVALUATION.......Page 1345
BACKGROUND.......Page 1346
Routine Long-Term Care.......Page 1347
Stress.......Page 1349
O, P’-DDD OVERDOSE.......Page 1350
Prognosis in Dogs with PDH Undergoing o, p’-DDD Therapy......Page 1351
Background......Page 1353
Results......Page 1354
Indications (see Table 6-16)......Page 1358
Background: Humans......Page 1359
Background: Dogs......Page 1361
Bromocriptine......Page 1365
Metyrapone and Aminoglutethimide......Page 1366
l-Deprenyl......Page 1367
RU486......Page 1369
EXPERIENCE.......Page 1370
RECOMMENDATIONS.......Page 1371
Definitions.......Page 1373
Diagnosis in Untreated and Newly Identified PDH.......Page 1374
Diagnosis in Dogs that Have Been Previously Identified and Treated for PDH.......Page 1375
EXPERIENCE.......Page 1376
SUCCESS.......Page 1377
SPONTANEOUS REMISSION OF CUSHING’S SYNDROME......Page 1378
PHYSIOPATHOLOGY.......Page 1379
DIAGNOSTIC TESTING.......Page 1381
TREATMENT.......Page 1384
PATHOLOGY.......Page 1385
Dogs......Page 1386
Iatrogenic Cushing’s Syndrome......Page 1429
Naturally Occurring Feline Cushing’s Syndrome (FCS)......Page 1431
SIGNALMENT (AGE, SEX, BREED)......Page 1433
Duration of Clinical Signs......Page 1435
Owner Chief Complaints......Page 1436
SUMMARY OF OBSERVATIONS.......Page 1439
PHYSICAL EXAMINATION ABNORMALITIES......Page 1442
Polyuria and Polydipsia......Page 1445
Weight Loss......Page 1446
Weakness, Lethargy, Pot Belly, and Bruising......Page 1447
Curled Ear Tips......Page 1448
Dermatologic Abnormalities......Page 1449
ROUTINE CLINICAL PATHOLOGY (CBC, SERUM BIOCHEMISTRY, URINALYSIS)......Page 1453
Complete Blood Count (CBC)......Page 1454
LIVER ENZYMES.......Page 1456
SERUM CHOLESTEROL AND T4.......Page 1457
BUN, SERUM CREATININE, URINE SPECIFIC GRAVITY.......Page 1458
PROTEINURIA, SERUM CALCIUM, ALBUMIN, GLOBULINS, AND TOTAL PROTEIN.......Page 1461
BLOOD GLUCOSE CONCENTRATIONS.......Page 1462
HYPOGLYCEMIA VERSUS INSULIN DOSE.......Page 1463
HYPERGLYCEMIA.......Page 1464
DIABETES MELLITUS.......Page 1465
HYPERTENSION.......Page 1468
ENDOCRINE SCREENING TESTS......Page 1469
BACKGROUND.......Page 1470
PUBLISHED DATA.......Page 1472
RESULTS.......Page 1474
CONCLUSIONS.......Page 1476
BACKGROUND.......Page 1477
PUBLISHED DATA.......Page 1479
TEST INTERPRETATION.......Page 1482
RESULTS.......Page 1483
CONCLUSIONS.......Page 1485
BACKGROUND.......Page 1487
PROTOCOL AND PUBLISHED DATA.......Page 1490
TEST INTERPRETATION.......Page 1491
RESULTS OF LDDST AS A “SCREENING” TEST.......Page 1492
RESULTS OF LDDS (0.1 MG/KG) AS A “DISCRIMINATION” TEST.......Page 1494
CONCLUSION.......Page 1495
TESTS TO “DISCRIMINATE” PITUITARY FROM ADRENAL TUMOR CUSHING’S SYNDROME......Page 1496
BACKGROUND.......Page 1497
“AT-HOME” PROTOCOL.......Page 1499
RESULTS: IN-HOSPITAL HDDST.......Page 1500
RESULTS: AT-HOME URINE HDDST.......Page 1503
CONCLUSION.......Page 1504
BACKGROUND.......Page 1506
INTERPRETATION OF TEST RESULTS.......Page 1507
RESULTS.......Page 1508
CONCLUSIONS.......Page 1511
Abdominal Radiography......Page 1512
BACKGROUND.......Page 1513
PUBLISHED INFORMATION.......Page 1514
RESULTS.......Page 1515
Ultrasound-Guided Biopsy......Page 1518
Background......Page 1519
Healthy Cats......Page 1521
Results......Page 1522
Conclusion......Page 1524
TREATMENT OF PITUITARY-DEPENDENT HYPERADRENOCORTICISM......Page 1525
BACKGROUND.......Page 1526
TECHNIQUE.......Page 1528
RESULTS.......Page 1529
CONCLUSION.......Page 1530
BACKGROUND.......Page 1531
EXPERIENCE (DOGS).......Page 1532
EXPERIENCE (CATS).......Page 1533
MITOTANE.......Page 1534
KETOCONAZOLE.......Page 1535
ETOMIDATE.......Page 1536
METYRAPONE AND AMINOGLUTETHIMIDE.......Page 1537
BACKGROUND.......Page 1541
PROTOCOL: PRE- AND POSTSURGICAL MANAGEMENT.......Page 1542
PROTOCOL: POSTSURGERY.......Page 1543
EXPERIENCE.......Page 1544
CONCLUSION.......Page 1546
Background......Page 1547
Surgery and Perioperative Management......Page 1548
Experience......Page 1550
Prognosis......Page 1551
Background......Page 1553
Clinical Experience in Cats......Page 1555
Background......Page 1558
Clinical Experience in Cats......Page 1559
Conclusion......Page 1564
BACKGROUND......Page 1577
ETIOLOGY......Page 1579
IMMUNE-MEDIATED (AUTOIMMUNE) DISEASE.......Page 1582
Humans.......Page 1586
NATURALLY OCCURRING DISEASE.......Page 1589
General.......Page 1590
Glucocorticoids that Cause Suppression.......Page 1591
How Long to Wait before Testing the Pituitary-Adrenal Axis.......Page 1592
Background......Page 1593
RENIN-ANGIOTENSIN SYSTEM.......Page 1596
NORMAL EFFECT OF ACTH.......Page 1600
Hyponatremia and Hypochloremia.......Page 1601
Hyperkalemia.......Page 1602
BACKGROUND: PHYSIOLOGIC ACTIONS.......Page 1603
Cortisol Deficiency.......Page 1605
Iatrogenic Cortisol Deficiency Secondary to Administration of o,p′-DDD.......Page 1606
Sex Hormones......Page 1607
PATHOGENESIS.......Page 1608
Incidence......Page 1609
Gender......Page 1610
Breed......Page 1611
Subjectivity of Owner Opinions......Page 1615
Variability in Severity of Clinical Signs......Page 1616
Correlating Signs with Hormonal Deficiencies......Page 1618
Classic Waxing-Waning Course of Illness......Page 1619
PHYSICAL EXAMINATION......Page 1620
Erythrocyte Parameters......Page 1622
EOSINOPHILS.......Page 1623
MODIFIED THORN TEST.......Page 1626
PATHOPHYSIOLOGY OF SERUM ELECTROLYTE ALTERATIONS.......Page 1627
SODIUM.......Page 1628
POTASSIUM.......Page 1629
SODIUM: POTASSIUM RATIO: VALUE AND LIMITATIONS.......Page 1630
Insidious Illness.......Page 1633
Pituitary ACTH Deficiency (Secondary Adrenocortical Failure).......Page 1635
Hypocortisolism Secondary to Mitotane (o,p′-DDD) Therapy.......Page 1636
Urinary Tract Disorders.......Page 1637
Acidosis, Pancreatitis, and/or Trauma.......Page 1638
Miscellaneous Disorders.......Page 1639
Artifact.......Page 1640
Artifact: the Akita.......Page 1641
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS FOR HYPONATREMIA (TABLE 8-11 AND FIG. 8-5).......Page 1642
Naturally Occurring Diseases.......Page 1644
Iatrogenic Causes.......Page 1645
SUMMARY.......Page 1646
BLOOD UREA NITROGEN (BUN).......Page 1647
SERUM CREATININE.......Page 1648
URINALYSIS.......Page 1649
RENAL PARAMETERS AND RESPONSE TO THERAPY.......Page 1650
PATHOPHYSIOLOGY.......Page 1651
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS.......Page 1652
PATHOPHYSIOLOGY.......Page 1655
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS.......Page 1657
INCIDENCE.......Page 1658
PATHOPHYSIOLOGY.......Page 1659
TREATMENT.......Page 1660
GENERAL.......Page 1661
Results.......Page 1663
Interpretation.......Page 1664
Management.......Page 1666
Microcardia......Page 1667
Megaesophagus......Page 1669
Physiology of Hyperkalemia and the Heart......Page 1670
BACKGROUND.......Page 1671
MILD HYPERKALEMIA (SERUM [K+]: 5.6 TO 6.5 MEQ/L).......Page 1674
MODERATE HYPERKALEMIA (SERUM [K+]: 6.6 TO 7.5 MEQ/L).......Page 1675
SEVERE HYPERKALEMIA (SERUM [K+]: >8.5 MEQ/L).......Page 1676
URINARY STEROIDS.......Page 1677
Protocol.......Page 1678
Results.......Page 1680
Limitations.......Page 1684
BACKGROUND.......Page 1686
TEST PROTOCOL, ASSAYS, AND RESULTS IN HUMANS.......Page 1687
Healthy Dogs.......Page 1688
Primary Hypoadrenocorticism.......Page 1689
Primary Hypoadrenocorticism, Normal Serum Electrolytes.......Page 1690
Summary.......Page 1691
ASSAY AVAILABILITY AND SAMPLE HANDLING.......Page 1692
Normal Dogs and Dogs with Primary Hypoadrenocorticism.......Page 1694
Increased Endogenous ACTH and Normal Electrolytes.......Page 1696
Secondary Hypoadrenocorticism.......Page 1697
SUMMARY.......Page 1698
GENERAL.......Page 1699
IATROGENIC: O,P′-DDD–INDUCED HYPOADRENOCORTICISM.......Page 1702
PROTOCOL (FIG. 8-12).......Page 1703
VOLUME.......Page 1705
FLUID OF CHOICE.......Page 1706
Glucocorticoids......Page 1707
SALINE TREATMENT.......Page 1708
PRACTICAL THERAPY.......Page 1709
Desoxycorticosterone Pivalate (DOCP).......Page 1710
Hydrocortisone.......Page 1711
GLUCOSE AND INSULIN TREATMENT.......Page 1712
CALCIUM TREATMENT.......Page 1713
NEED FOR THERAPY.......Page 1714
ADDITIONAL BENEFITS OF BICARBONATE ADMINISTRATION.......Page 1715
FIRST 24 TO 48 HOURS.......Page 1717
Fluids.......Page 1718
Mineralocorticoids.......Page 1719
GLUCOCORTICOID DEFICIENCY.......Page 1720
GASTROINTESTINAL HEMORRHAGE/ANEMIA.......Page 1721
RENAL DISEASE.......Page 1722
NEUROLOGIC DISEASE.......Page 1723
Initiation......Page 1724
Dosage.......Page 1726
Monitoring.......Page 1729
Advantages.......Page 1730
Disadvantages.......Page 1731
Dosage.......Page 1732
Advantages.......Page 1733
Disadvantages.......Page 1734
HYDROCORTISONE.......Page 1735
MANAGEMENT OF STRESS: WORKING DOGS; BREEDING.......Page 1736
Naturally Occurring Disease......Page 1737
Iatrogenic: Withdrawal of Chronic Glucocorticoid Therapy......Page 1738
PROGNOSIS......Page 1739
Signalment and Clinical Signs......Page 1740
Laboratory, Radiographic, and ECG Abnormalities......Page 1743
PROTOCOL.......Page 1745
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS.......Page 1746
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS.......Page 1747
MANAGEMENT OF THE CAT IN HYPOADRENAL CRISIS.......Page 1748
LONG-TERM (CHRONIC) THERAPY.......Page 1749
Prognosis......Page 1750
PHEOCHROMOCYTOMA......Page 1762
Etiology......Page 1763
Pathophysiology......Page 1766
Signalment......Page 1773
Clinical Manifestations......Page 1776
Physical Examination......Page 1782
Clinical Pathology......Page 1786
ABDOMINAL ULTRASOUND.......Page 1790
ABDOMINAL AND THORACIC RADIOGRAPHS.......Page 1795
COMPUTED TOMOGRAPHY AND MAGNETIC RESONANCE IMAGING.......Page 1796
SPECIALIZED STUDIES.......Page 1798
Arterial Blood Pressure Measurements......Page 1799
Hormonal Testing......Page 1804
PLASMA CATECHOLAMINE CONCENTRATIONS.......Page 1805
URINARY CATECHOLAMINES AND CATECHOLAMINE METABOLITES.......Page 1806
SUPPRESSION AND PROVOCATIVE TESTING.......Page 1810
Establishing the Diagnosis......Page 1811
OVERVIEW.......Page 1814
PREOPERATIVE MANAGEMENT.......Page 1815
ANESTHESIA AND INTRAOPERATIVE COMPLICATIONS.......Page 1819
SURGICAL CONSIDERATIONS, POSTOPERATIVE COMPLICATIONS, AND OUTCOME.......Page 1824
CONTROL OF BLOOD PRESSURE AND ARRHYTHMIAS.......Page 1826
RADIATION AND CHEMOTHERAPY.......Page 1828
Prognosis......Page 1829
THE INCIDENTAL ADRENAL MASS......Page 1830
MULTIPLE ENDOCRINE NEOPLASIA (MEN)......Page 1838
MEN TYPE 1.......Page 1840
MEN TYPE 2A.......Page 1842
MEN TYPE 2B.......Page 1843
MEN IN DOGS AND CATS.......Page 1844
THE CHEMISTRY OF GLUCOCORTICOIDS......Page 1858
Molecular Mechanisms......Page 1861
Intermediary Metabolism......Page 1865
BONE.......Page 1866
GROWTH AND DEVELOPMENT.......Page 1867
RENAL FUNCTION.......Page 1868
LEUKOCYTES.......Page 1869
IATROGENIC ADRENAL SUPPRESSION.......Page 1870
THYROID FUNCTION.......Page 1873
GONADAL FUNCTION.......Page 1874
OVERVIEW.......Page 1875
Membrane Effects.......Page 1876
Phagocytosis.......Page 1877
LYMPHOCYTES.......Page 1878
MACROPHAGES.......Page 1880
BASOPHILS AND MAST CELLS.......Page 1881
ARACHIDONIC ACID METABOLISM.......Page 1882
EFFECTS ON BLOOD VESSELS.......Page 1883
SOURCE......Page 1884
DURATION OF ACTION......Page 1885
Modification Factors......Page 1886
ORAL.......Page 1887
TOPICAL.......Page 1888
Structure versus Activity......Page 1889
Oral Preparations......Page 1891
AQUEOUS SOLUTIONS OF SOLUBLE STEROID ESTERS.......Page 1892
SOLUTIONS OF FREE STEROID ALCOHOLS.......Page 1893
SUSPENSIONS OF INSOLUBLE STEROID ESTERS.......Page 1897
Novel Steroids......Page 1899
Nonadrenal Disorders......Page 1900
Inflammation/Allergies......Page 1903
Immune-Mediated Disease......Page 1904
Neoplasia, Hypercalcemia, and Chronic Palliation......Page 1905
HEMORRHAGIC SHOCK.......Page 1906
ACTIONS AND INDICATIONS.......Page 1907
ADVERSE REACTIONS......Page 1909
PATHOPHYSIOLOGY.......Page 1910
CLINICAL FEATURES.......Page 1911
PATHOPHYSIOLOGY.......Page 1913
INDICATIONS.......Page 1914
LIMITATIONS.......Page 1915
Pancreatitis......Page 1916
BIOCHEMICAL CHANGES.......Page 1917
CONFIRMING THE DIAGNOSIS.......Page 1918
MANAGEMENT.......Page 1919
CATS.......Page 1920
Liver Parameters......Page 1921
Interference with Therapy for Diabetes Mellitus......Page 1922
Pregnancy and Fertility......Page 1924
LYMPHOSARCOMA.......Page 1926
GLUCOCORTICOID PREPARATIONS AND DOSE SCHEDULES......Page 1927
TYPE 1 DIABETES MELLITUS.......Page 1942
TYPE 2 DIABETES MELLITUS.......Page 1946
INSULIN-DEPENDENT AND NON–INSULIN-DEPENDENT DIABETES MELLITUS.......Page 1948
INSULIN-DEPENDENT DIABETES IN DOGS.......Page 1950
NON–INSULIN-DEPENDENT DIABETES IN DOGS.......Page 1954
TRANSIENT DIABETES IN DOGS.......Page 1955
SECONDARY DIABETES IN DOGS.......Page 1958
PATHOPHYSIOLOGY......Page 1961
SIGNALMENT......Page 1962
ANAMNESIS......Page 1963
PHYSICAL EXAMINATION......Page 1965
ESTABLISHING THE DIAGNOSIS OF DIABETES MELLITUS......Page 1966
OVERVIEW OF PATIENT EVALUATION.......Page 1968
SERUM BIOCHEMICAL PANEL.......Page 1972
URINALYSIS.......Page 1974
SERUM CHOLESTEROL AND TRIGLYCERIDE CONCENTRATIONS.......Page 1975
PANCREATIC ENZYMES.......Page 1977
SERUM THYROXINE CONCENTRATION.......Page 1978
SERUM INSULIN CONCENTRATION.......Page 1979
GOALS OF THERAPY.......Page 1981
OVERVIEW OF INSULIN TYPES.......Page 1983
Insulin Mixtures.......Page 1984
Insulin Analogs.......Page 1987
SPECIES OF INSULIN.......Page 1990
INITIAL INSULIN TREATMENT RECOMMENDATIONS.......Page 1993
Dietary Therapy......Page 1994
DIETARY FIBER.......Page 1996
DIETARY PROTEIN.......Page 2002
CALORIC INTAKE AND OBESITY.......Page 2003
FEEDING SCHEDULE.......Page 2006
MODIFICATIONS IN DIETARY THERAPY.......Page 2009
Exercise......Page 2010
OVERVIEW.......Page 2012
ALPHA-GLUCOSIDASE INHIBITORS.......Page 2013
CHROMIUM.......Page 2016
HERBS, SUPPLEMENTS, AND VITAMINS.......Page 2019
Identification and Control of Concurrent Problems......Page 2023
Initial Adjustments in Insulin Therapy......Page 2024
TECHNIQUES FOR MONITORING DIABETIC CONTROL......Page 2028
History and Physical Examination......Page 2029
Serum Fructosamine Concentration......Page 2031
Blood Glycated Hemoglobin Concentration......Page 2036
Urine Glucose Monitoring......Page 2041
Serial Blood Glucose Curve......Page 2042
PROTOCOL FOR GENERATING THE SERIAL BLOOD GLUCOSE CURVE IN THE HOSPITAL.......Page 2043
PROTOCOL FOR GENERATING THE SERIAL BLOOD GLUCOSE CURVE AT HOME.......Page 2048
INTERPRETING THE SERIAL BLOOD GLUCOSE CURVE.......Page 2049
REPRODUCIBILITY OF THE SERIAL BLOOD GLUCOSE CURVE.......Page 2056
Role of Serum Fructosamine in Aggressive, Excitable, or Stressed Dogs......Page 2058
INSULIN THERAPY DURING SURGERY......Page 2060
Symptomatic and Asymptomatic Hypoglycemia......Page 2062
IMPAIRED GLUCOSE COUNTERREGULATION.......Page 2065
Recurrence or Persistence of Clinical Signs......Page 2066
PROBLEMS WITH OWNER ADMINISTRATION AND ACTIVITY OF THE INSULIN PREPARATION.......Page 2068
Insulin Underdosage......Page 2070
Insulin Overdosing and Glucose Counterregulation (Somogyi Phenomenon)......Page 2071
Short Duration of Insulin Effect......Page 2077
Prolonged Duration of Insulin Effect......Page 2080
Circulating Anti-Insulin Antibodies......Page 2082
Allergic Reactions to Insulin......Page 2090
Concurrent Disorders Causing Insulin Resistance......Page 2091
PROGESTOGENS.......Page 2101
HYPERADRENOCORTICISM.......Page 2103
BACTERIAL INFECTIONS.......Page 2107
RENAL INSUFFICIENCY.......Page 2109
CHRONIC PANCREATITIS.......Page 2110
EXOCRINE PANCREATIC INSUFFICIENCY.......Page 2111
HYPOTHYROIDISM.......Page 2112
PHEOCHROMOCYTOMA, GLUCAGONOMA, AND OTHER NEOPLASIA.......Page 2113
HYPERTRIGLYCERIDEMIA.......Page 2115
INSTRINSIC RECEPTOR AND POSTRECEPTOR DEFECTS.......Page 2118
CHRONIC COMPLICATIONS OF DIABETES MELLITUS......Page 2119
Cataracts......Page 2121
Lens-Induced Uveitis......Page 2124
Diabetic Retinopathy......Page 2125
Diabetic Neuropathy......Page 2126
Diabetic Nephropathy......Page 2127
Systemic Hypertension......Page 2129
PANCREATIC ISLET TRANSPLANTATION......Page 2130
WHOLE PANCREAS TRANSPLANTATION.......Page 2131
PANCREATIC ISLET TRANSPLANTATION.......Page 2133
IMMUNOPROTECTED ISLET TRANSPLANTATION.......Page 2135
PROGNOSIS......Page 2137
Type 1 and type 2 diabetes mellitus......Page 2167
Insulin-dependent diabetes in cats......Page 2170
Non–insulin-dependent diabetes in cats......Page 2173
Transient diabetes in cats......Page 2185
Diagnosis of IDDM versus NIDDM......Page 2189
PATHOPHYSIOLOGY......Page 2192
ANAMNESIS......Page 2193
ESTABLISHING THE DIAGNOSIS OF DIABETES MELLITUS......Page 2195
CLINICAL PATHOLOGIC ABNORMALITIES......Page 2197
Serum thyroxine concentration......Page 2199
Pancreatic enzymes......Page 2200
Serum insulin concentration......Page 2202
Goals of Therapy......Page 2205
Initial Insulin Therapy......Page 2207
Dietary Therapy......Page 2216
Obesity......Page 2218
Feeding schedule......Page 2220
Dietary carbohydrate, protein, and fiber content......Page 2221
Identification and Control of Concurrent Problems......Page 2226
Oral Hypoglycemic Drugs......Page 2227
Sulfonylureas......Page 2228
GLIPIZIDE.......Page 2229
Selection Criteria.......Page 2230
Adverse Reactions.......Page 2231
Treatment Protocol.......Page 2234
Potential Outcomes to Therapy.......Page 2236
Meglitinides......Page 2239
Biguanides......Page 2240
Thiazolidinediones......Page 2243
Chromium......Page 2245
Vanadium......Page 2246
Herbs, supplements, and vitamins......Page 2247
Initial Adjustments in Insulin Therapy......Page 2248
Overview......Page 2249
History and Physical Examination......Page 2251
Serum Fructosamine Concentration......Page 2252
Blood Glycated Hemoglobin Concentration......Page 2255
Urine Glucose Monitoring......Page 2256
Serial Blood Glucose Curve......Page 2257
Protocol for generating the serial blood glucose curve in the hospital......Page 2258
Protocol for generating the serial blood glucose curve at home......Page 2259
Interpreting the serial blood glucose curve......Page 2263
Reproducibility of the serial blood glucose curve......Page 2265
Role of Serum Fructosamine in Stressed Diabetic Cats......Page 2266
Overview......Page 2267
Stress Hyperglycemia......Page 2268
Hypoglycemia......Page 2273
Insulin Overdosing and Glucose Counterregulation (Somogyi Phenomenon)......Page 2275
Short Duration of Insulin Effect......Page 2278
Prolonged Duration of Insulin Effect......Page 2279
Inadequate or Impaired Insulin Absorption......Page 2280
Circulating Antiinsulin Antibodies......Page 2283
Concurrent Disorders Causing Insulin Resistance......Page 2284
Renal insufficiency......Page 2288
Hyperthyroidism......Page 2289
Progestogens......Page 2290
Hyperadrenocorticism......Page 2292
Acromegaly......Page 2294
Fluctuating Insulin Requirements......Page 2295
CHRONIC COMPLICATIONS OF DIABETES MELLITUS......Page 2298
Diabetic Neuropathy......Page 2299
PROGNOSIS......Page 2304
GENERATION OF KETONE BODIES.......Page 2324
ROLE OF INSULIN DEFICIENCY.......Page 2326
ROLE OF GLUCOSE COUNTERREGULATORY HORMONES.......Page 2328
PHYSIOLOGIC CONSEQUENCES OF ENHANCED KETONE BODY PRODUCTION.......Page 2332
SIGNALMENT......Page 2336
HISTORY AND PHYSICAL EXAMINATION......Page 2337
ESTABLISHING THE DIAGNOSIS OF DIABETIC KETOSIS AND KETOACIDOSIS......Page 2340
OVERVIEW.......Page 2344
Urinalysis and urine culture......Page 2345
BLOOD GLUCOSE.......Page 2347
ACID-BASE STATUS.......Page 2352
SERUM SODIUM CONCENTRATION.......Page 2354
SERUM POTASSIUM CONCENTRATION.......Page 2357
BLOOD UREA NITROGEN AND CREATININE.......Page 2359
SERUM OSMOLALITY.......Page 2361
ANION GAP.......Page 2363
COMPLETE BLOOD COUNT.......Page 2366
PANCREATIC ENZYMES.......Page 2367
CALCIUM AND PHOSPHORUS.......Page 2368
MAGNESIUM.......Page 2371
CHOLESTEROL AND TRIGLYCERIDES.......Page 2373
DIAGNOSTIC IMAGING.......Page 2374
ELECTROCARDIOGRAM.......Page 2375
THERAPY OF THE “HEALTHY” DIABETIC KETOTIC ANIMAL......Page 2379
THERAPY OF THE ILL DIABETIC KETOACIDOTIC ANIMAL (Table 13-8)......Page 2381
Fluid Therapy (Fig. 13-13)......Page 2385
FLUID COMPOSITION AND RATE.......Page 2388
RATE OF FLUID ADMINISTRATION.......Page 2392
MONITORING FLUID THERAPY.......Page 2393
POTASSIUM SUPPLEMENTATION (SEE FIG. 13-14).......Page 2395
PHOSPHATE SUPPLEMENTATION.......Page 2398
MAGNESIUM SUPPLEMENTATION.......Page 2401
Bicarbonate Therapy (Fig. 13-15)......Page 2403
Insulin Therapy......Page 2407
HOURLY INTRAMUSCULAR INSULIN TECHNIQUE. (FIG. 13-17).......Page 2411
CONSTANT LOW-DOSE INSULIN INFUSION TECHNIQUE.......Page 2416
INTERMITTENT INTRAMUSCULAR/SUBCUTANEOUS INSULIN TECHNIQUE.......Page 2418
Concurrent Illness......Page 2419
PANCREATITIS.......Page 2420
BACTERIAL INFECTION/SEPSIS.......Page 2421
RENAL FAILURE.......Page 2422
HEPATITIS AND CHOLANGIOHEPATITIS.......Page 2426
HORMONAL DISORDERS CAUSING INSULIN RESISTANCE.......Page 2427
Diestrus.......Page 2428
Exogenous Glucocorticoids.......Page 2430
Spontaneous Hyperadrenocorticism.......Page 2431
PULMONARY THROMBOEMBOLISM.......Page 2432
Complications of Therapy......Page 2434
HYPOGLYCEMIA.......Page 2435
CENTRAL NERVOUS SYSTEM SIGNS (CEREBRAL EDEMA).......Page 2436
SEVERE HYPERNATREMIA AND HYPERCHLOREMIA.......Page 2438
SEVERE HYPOKALEMIA.......Page 2439
HEMOLYTIC ANEMIA.......Page 2441
PROGNOSIS......Page 2442
HYPEROSMOLAR NONKETOTIC DIABETES MELLITUS......Page 2443
Pathogenesis......Page 2444
LABORATORY FINDINGS.......Page 2447
Therapy......Page 2449
MALIGNANT VERSUS BENIGN POTENTIAL.......Page 2464
Maintenance of euglycemia in the healthy dog......Page 2466
Hypoglycemia and the counterregulatory response......Page 2470
Regulation of insulin secretion in the healthy dog......Page 2476
Insulin secretion in dogs with beta-cell neoplasia......Page 2477
Mechanism for insulin-induced hypoglycemia......Page 2478
Origin of clinical signs......Page 2479
Signalment......Page 2487
History......Page 2489
Physical Examination......Page 2492
PERIPHERAL NEUROPATHY.......Page 2493
CLINICAL PATHOLOGIC ABNORMALITIES......Page 2494
DIFFERENTIAL DIAGNOSES FOR FASTING HYPOGLYCEMIA......Page 2498
Congenital hepatic disease......Page 2501
Acquired hepatic dysfunction......Page 2503
Adrenocortical insufficiency (Addison’s disease)......Page 2504
Glucagon deficiency......Page 2505
Hypopituitarism......Page 2506
Non–beta-cell tumors......Page 2507
Neonatal and juvenile hypoglycemia......Page 2513
Endotoxic or sepsis-induced hypoglycemia......Page 2515
Renal failure......Page 2516
Cardiac disease......Page 2517
Artifactual hypoglycemia......Page 2518
Iatrogenic hypoglycemia......Page 2520
DIAGNOSTIC APPROACH TO HYPOGLYCEMIA: PRIORITIZING THE DIFFERENTIALS......Page 2521
Whipple’s Triad......Page 2524
THEORY.......Page 2525
INTERPRETATION.......Page 2526
Insulin:Glucose Ratios......Page 2529
Radiography......Page 2531
Ultrasonography......Page 2532
Scintigraphy......Page 2534
Surgical versus Medical Therapy......Page 2536
Surgical Therapy......Page 2537
PREOPERATIVE CONSIDERATIONS.......Page 2538
Frequency of Tumor Identification.......Page 2541
Tumor Location.......Page 2542
Failure to Identify a Mass: Use of Methylene Blue.......Page 2545
Recommendations if Metastasis Is Identified.......Page 2547
INTRAOPERATIVE MEDICAL THERAPY.......Page 2548
Pancreatitis.......Page 2550
Diabetes Mellitus.......Page 2551
Persistent Hypoglycemia.......Page 2553
EVALUATING THE LONG-TERM SUCCESS OF SURGERY: IS THE DOG CURED?......Page 2555
Medical Therapy for an Acute Hypoglycemic Crisis......Page 2556
BACKGROUND.......Page 2560
GLUCOCORTICOID THERAPY.......Page 2562
DIAZOXIDE THERAPY.......Page 2563
SOMATOSTATIN THERAPY.......Page 2565
CHEMOTHERAPEUTIC DRUGS.......Page 2568
Streptozocin.......Page 2569
Alloxan.......Page 2572
Phenytoin.......Page 2573
PROGNOSIS......Page 2574
INSULIN-SECRETING BETA-CELL TUMORS IN CATS......Page 2576
CLASSIFICATION AND DISTRIBUTION OF GUT PEPTIDES.......Page 2590
MODES OF GUT PEPTIDE DELIVERY.......Page 2592
BRAIN-GUT AXIS.......Page 2594
THE APUD CONCEPT......Page 2595
INSULINOMA......Page 2597
ETIOLOGY.......Page 2598
CLINICAL SIGNS.......Page 2601
CLINICAL PATHOLOGY.......Page 2604
DIAGNOSTIC IMAGING.......Page 2605
ENDOSCOPY.......Page 2606
DIAGNOSIS.......Page 2607
Measurement of Fasting Serum Gastrin Concentration.......Page 2609
SECRETIN STIMULATION TEST.......Page 2611
CALCIUM CHALLENGE TEST.......Page 2614
Gastric Secretory Testing.......Page 2615
Surgical Excision of Primary Tumor.......Page 2616
Gastric Hyperacidity.......Page 2621
PATHOLOGY.......Page 2623
PROGNOSIS.......Page 2624
GLUCAGONOMA (SUPERFICIAL NECROLYTIC DERMATITIS)......Page 2625
VIPoma: VERNER-MORRISON SYNDROME......Page 2631
SOMATOSTATINOMA......Page 2632
PANCREATIC POLYPEPTIDE–PRODUCING TUMOR......Page 2634
CARCINOIDS AND THE CARCINOID SYNDROME......Page 2636
INTRODUCTION......Page 2658
ETIOLOGY......Page 2662
BONE.......Page 2663
KIDNEYS.......Page 2665
Uroliths and Urinary Tract Infections......Page 2669
Vitamin D Excesses and Deficiencies......Page 2670
Renal Effects of Hypercalcemia and Soft Tissue Mineralization......Page 2671
Rapid Metabolism of PTH......Page 2673
Calcitonin......Page 2674
History......Page 2675
PTH Assay Systems......Page 2676
BACKGROUND.......Page 2677
ASSAYS OF IONIZED SERUM CALCIUM CONCENTRATIONS......Page 2679
ASSAY OF VITAMIN D CONCENTRATIONS......Page 2681
Background......Page 2682
PTHrP Assay Systems......Page 2687
Clinical Usefulness......Page 2688
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF HYPERCALCEMIA......Page 2689
GENERAL OVERVIEW.......Page 2690
Humoral “Factors.”......Page 2692
Hematopoietic Neoplasia.......Page 2694
Apocrine Gland Adenocarcinoma of the Anal Sac.......Page 2697
Other Nonneoplastic and Solid Tumors that May Synthesize PTHrP.......Page 2699
Background.......Page 2700
Multiple Myeloma.......Page 2701
HYPERCALCEMIA INDUCED BY METASTASES OF SOLID TUMORS TO BONE.......Page 2702
BACKGROUND.......Page 2703
RODENTICIDE TOXICOSIS.......Page 2704
OTHER CAUSES OF VITAMIN D TOXICOSIS.......Page 2707
Hypoadrenocorticism......Page 2708
PATHOGENESIS OF HYPERCALCEMIA.......Page 2711
PATHOGENESIS OF RENAL SECONDARY HYPERPARA THYROIDISM.......Page 2713
DIAGNOSTIC DILEMMAS.......Page 2715
CLINICAL SYNDROMES AND THE DECISION PROCESS.......Page 2717
Acute Renal Failure......Page 2718
Nutritional Secondary Hyperparathyroidism......Page 2719
Septic Bone Disease, Sepsis, Schistosomiasis, and Systemic Mycoses......Page 2720
Hemoconcentration, Sodium Bicarbonate Infusion, and Plasma Transfusion......Page 2721
Laboratory Error......Page 2722
Age......Page 2723
Breed......Page 2724
General......Page 2726
POLYDIPSIA AND/OR POLYURIA.......Page 2729
URINARY TRACT CALCULI AND INFECTIONS.......Page 2731
Listlessness, Depression, and Decreased Activity......Page 2732
Inappetence......Page 2733
Shivering, Twitching, and Seizures......Page 2734
Miscellaneous (Uncommon) Signs......Page 2735
Summary......Page 2736
Common Abnormalities......Page 2737
Palpable Parathyroid Masses......Page 2738
Importance of a Thorough Physical Examination......Page 2739
Biochemical Profile......Page 2740
Results in Dogs and Humans.......Page 2741
Sample Error.......Page 2743
Acid-Base Status.......Page 2744
SERUM IONIZED CALCIUM CONCENTRATION.......Page 2745
SERUM PHOSPHORUS CONCENTRATION.......Page 2748
BLOOD UREA NITROGEN AND SERUM CREATININE.......Page 2752
SERUM ALANINE AMINOTRANSFERASE (ALT).......Page 2754
LIPASE.......Page 2755
SPECIFIC GRAVITY.......Page 2756
Blood Gas Analysis......Page 2757
General......Page 2758
Thoracic Radiographs......Page 2759
Abdomen and Skeleton......Page 2760
BACKGROUND.......Page 2762
DOGS.......Page 2763
Abdomen......Page 2766
ASSAYS: PTH, PTHrP, VITAMIN D (CALCITRIOL)......Page 2767
RADIONUCLIDE SCANS......Page 2770
General Comments......Page 2771
FIRST STEPS.......Page 2773
SIGNALMENT.......Page 2776
PHYSICAL EXAMINATION.......Page 2777
BLOOD AND URINE.......Page 2778
PRIMARY PARATHYROID DISEASE VERSUS PRIMARY RENAL DISEASE.......Page 2779
RADIOGRAPHY AND ULTRASONOGRAPHY.......Page 2780
Lymph Node and Bone Marrow Evaluations......Page 2782
PROBLEM.......Page 2783
Glucocorticoids.......Page 2784
L-ASPARAGINASE.......Page 2785
SURGERY.......Page 2786
SPONTANEOUS RESOLUTION OF PRIMARY HYPERPARATHYROIDISM.......Page 2788
RENAL FAILURE OR VITAMIN D TOXICOSIS.......Page 2789
SOURCE OF ILLNESS VERSUS NEED FOR TREATMENT.......Page 2790
INDICATIONS FOR SYMPTOMATIC TREATMENT.......Page 2791
SALINE DIURESIS.......Page 2795
Diuretic Therapy (Furosemide)......Page 2796
Glucocorticoids......Page 2797
Bisphosphonates......Page 2798
Calcitonin......Page 2799
Plicamycin (Mithramycin)......Page 2800
Ethylenediamine Tetra-Acetic Acid (EDTA)......Page 2801
Dialysis......Page 2802
Summary......Page 2803
Number of Glands Involved......Page 2804
Solitary Adenoma, Hyperplastic Nodule, or Carcinoma......Page 2805
Enlargement of Multiple Parathyroid Glands......Page 2806
Recurrence of Primary Hyperparathyroidism......Page 2807
Absence of Parathyroid Mass at Surgery......Page 2808
Percutaneous Ultrasound-Guided Ethanol Ablation......Page 2809
Percutaneous Ultrasound-Guided Radio Frequency Heat Ablation......Page 2814
Background......Page 2820
Presurgical Serum Calcium Level Less Than 14 mg/dl......Page 2823
Presurgical Serum Calcium Levels Greater Than 14 mg/dl......Page 2825
Vitamin D Resistance/Time Until an Effect Is Documented......Page 2827
Subjectivity of Histologic Interpretation......Page 2828
BACKGROUND.......Page 2829
ADENOMA.......Page 2830
CARCINOMA.......Page 2831
PRIMARY HYPERPLASIA.......Page 2832
SUMMARY.......Page 2834
Multiple Endocrine Neoplasia......Page 2835
Breed Versus Histology of the Parathyroids......Page 2836
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS FOR FELINE HYPERCALCEMIA......Page 2837
IDIOPATHIC HYPERCALCEMIA OF CATS......Page 2839
PRIMARY HYPERPARATHYROIDISM IN CATS......Page 2841
DEFINITION OF PRIMARY HYPOPARATHYROIDISM......Page 2868
Maintenance of a normal serum calcium concentration......Page 2871
THE CHALLENGES.......Page 2872
MINOR, TRANSIENT CHALLENGE.......Page 2874
MODERATE CHALLENGE.......Page 2875
SEVERE, PROLONGED CHALLENGE.......Page 2876
Initial physiologic alterations......Page 2878
PERIPHERAL NEUROMUSCULAR DISORDERS.......Page 2880
THE HEART.......Page 2885
Signalment......Page 2886
DURATION OF ILLNESS.......Page 2889
EARLY SIGNS.......Page 2890
SEIZURES.......Page 2891
FACIAL RUBBING.......Page 2892
EPISODIC NATURE OF THE ILLNESS.......Page 2893
GENERAL OBSERVATIONS.......Page 2894
SPONTANEOUS NEUROLOGIC AND NEUROMUSCULAR SIGNS.......Page 2897
CATARACTS.......Page 2898
CLINICAL FEATURES OF NATURALLY OCCURRING HYPOPARATHYROIDISM IN CATS......Page 2900
Calcium......Page 2901
“Corrected” Calcium Values......Page 2903
Remainder of the Chemistry Panel......Page 2907
Electrocardiogram......Page 2909
Magnesium......Page 2911
DOGS AND CATS.......Page 2917
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF EPISODIC WEAKNESS......Page 2919
NATURALLY OCCURRING DISEASE—DOGS AND CATS.......Page 2920
SURGICALLY INDUCED.......Page 2925
PSEUDOHYPOPARATHYROIDISM.......Page 2928
HYPOMAGNESEMIA.......Page 2929
Chronic Renal Failure......Page 2930
HYPOALBUMINEMIA.......Page 2932
ACUTE PANCREATITIS.......Page 2933
Puerperal Tetany (Eclampsia)......Page 2935
Malabsorption Syndromes......Page 2937
Acute Renal Failure and Ethylene Glycol Toxicity......Page 2938
Urethral Obstruction......Page 2939
Phosphate-Containing Enemas......Page 2940
ANTICONVULSANT THERAPY.......Page 2941
HYPERTHYROID CATS.......Page 2942
PRIMARY AND METASTATIC BONE TUMORS.......Page 2943
CHEMOTHERAPY.......Page 2944
General Approach......Page 2945
GENERAL.......Page 2947
THE PROBLEM.......Page 2950
Subcutaneous Calcium.......Page 2951
Continuous Intravenous Infusion.......Page 2953
The lack of commercially available PTH......Page 2954
GENERAL.......Page 2955
VITAMIN D2 (ERGOCALCIFEROL).......Page 2956
DIHYDROTACHYSTEROL (DHT).......Page 2958
ORAL 1,25-DIHYDROXY VITAMIN D; CALCITRIOL.......Page 2961
PARENTERAL CALCITRIOL.......Page 2963
CALCIUM SUPPLEMENTS.......Page 2964
TREATMENT PROTOCOL.......Page 2965
PARATHYROID HISTOLOGY IN HYPOPARATHYROIDISM......Page 2966
PROGNOSIS......Page 2967
Hormones Synthesized by the Kidneys......Page 2979
PHYSIOLOGY.......Page 2980
BENEFITS OF SYNTHETIC ERYTHROPOIETIN.......Page 2982
DOSAGE AND ROUTE OF RHUEPO ADMINISTRATION.......Page 2984
Identified Adverse Reactions.......Page 2985
Hypertension.......Page 2986
Blunted Response to rHuEPO.......Page 2987
WHEN TO INITIATE rHuEPO THERAPY.......Page 2988
BACKGROUND.......Page 2989
ANGIOTENSINOGEN.......Page 2991
CONVERTING ENZYME.......Page 2992
PERIPHERAL EFFECTS OF ANGIOTENSIN II.......Page 2993
EFFECTS IN THE BRAIN AND CENTRAL NERVOUS SYSTEM.......Page 2995
HYPERTENSION.......Page 2996
Essential Hypertension.......Page 2997
Renovascular Hypertension.......Page 2998
Background......Page 2999
Physiology......Page 3000
Atrial Natriuretic Peptide in Disease......Page 3001
Onset of Puberty......Page 3009
Seasonality of the Ovarian Cycle......Page 3010
Intervals Between Ovarian Cycles......Page 3011
Phases of the Ovarian Cycle......Page 3012
ANESTRUS.......Page 3013
DURATION.......Page 3014
CLINICAL SIGNS.......Page 3018
HORMONAL CHANGES AND OVARIAN ANATOMY.......Page 3020
ANATOMY OF THE UTERUS, OVIDUCTS, AND MAMMARY GLANDS.......Page 3023
VAGINAL ANATOMY AND ENDOSCOPY.......Page 3024
GENERAL BACKGROUND.......Page 3027
PARABASAL CELLS.......Page 3028
INTERMEDIATE CELLS.......Page 3030
SUPERFICIAL CELLS.......Page 3031
SUPERFICIAL-INTERMEDIATE CELLS.......Page 3032
ANUCLEAR SQUAMES.......Page 3034
METESTRUM CELLS.......Page 3035
FOAM CELLS.......Page 3036
EARLY PROESTRUS.......Page 3037
MID-PROESTRUS.......Page 3039
LATE PROESTRUS.......Page 3040
HORMONAL CHANGES.......Page 3042
OVARIES AND UTERUS.......Page 3048
DURATION.......Page 3051
CLINICAL SIGNS.......Page 3052
VAGINAL CYTOLOGY.......Page 3053
VAGINAL ENDOSCOPY.......Page 3057
HORMONAL CHANGES.......Page 3058
OVARY AND UTERUS.......Page 3063
VAGINAL CYTOLOGY.......Page 3064
DURATION.......Page 3069
HORMONE CONCENTRATIONS.......Page 3070
VAGINAL CYTOLOGY.......Page 3072
Techniques or Methodology in Making Vaginal Smears......Page 3073
Cotton Swab Technique......Page 3074
WRIGHT’S STAIN OR WRIGHT-GIEMSA STAIN.......Page 3077
NEW METHYLENE BLUE.......Page 3078
MANAGEMENT OF NORMAL BREEDING.......Page 3079
SHIPPING OR RECEIVING A BITCH.......Page 3081
PREDICTING WHELPING DATES.......Page 3082
FOLLICULAR CYSTS.......Page 3083
VAGINAL TUMORS.......Page 3084
PYOMETRA AND ACUTE METRITIS.......Page 3085
DETERMINING WHETHER AN ABORTIFACIENT SHOULD BE ADMINISTERED TO A BITCH.......Page 3086
Limitations of Vaginal Cytology......Page 3087
Development of Sexual Behavior......Page 3096
Changes in Sexual Behavior in Proestrus and Estrus......Page 3097
The Tie......Page 3100
EXPERIENCE.......Page 3104
Indications for Artificial Insemination......Page 3105
Success Rates for Artificial Insemination......Page 3107
EQUIPMENT.......Page 3108
ENVIRONMENT.......Page 3109
PROTOCOL.......Page 3110
Insemination Procedure......Page 3113
Intravaginal Insemination with Previously Frozen Semen......Page 3116
ANATOMY.......Page 3117
INTRODUCTION.......Page 3119
EQUIPMENT.......Page 3120
PROCEDURE.......Page 3123
RESULTS.......Page 3125
The Egg......Page 3126
The Sperm......Page 3128
AGE.......Page 3130
SPLIT HEAT.......Page 3131
INEXPERIENCE AND OVULATION FAILURE.......Page 3132
GOAL IN BREEDING.......Page 3133
CRITERION 1: BEHAVIOR.......Page 3134
CRITERION 3: VAGINAL ENDOSCOPY.......Page 3136
CRITERION 4: SERUM PROGESTERONE CONCENTRATION.......Page 3137
Predetermined Dates.......Page 3139
Turgidity of the Vulva.......Page 3140
Behavior of the Male.......Page 3141
Recommendations for Breeding Programs......Page 3142
Pups of Different Ages in Utero and Multiple Fathers......Page 3143
Parasite Control and Vaccination Protocols......Page 3144
Litter Size......Page 3145
Sequence of Events......Page 3146
The Bitch......Page 3148
PITUITARY HORMONES.......Page 3149
Progesterone......Page 3150
Estrogen......Page 3152
CORTISOL.......Page 3153
Gestation Length and Prediction of the Whelping Date......Page 3154
PALPATION.......Page 3157
RADIOGRAPHS.......Page 3158
ULTRASONOGRAPHY.......Page 3161
BLOOD AND/OR URINE TESTS FOR PREGNANCY DIAGNOSIS.......Page 3165
Therapeutic Considerations......Page 3169
DIET.......Page 3207
SUPPLEMENTS.......Page 3209
MIDGESTATION EXAMINATION.......Page 3210
BODY WEIGHT.......Page 3211
PROSTAGLANDINS.......Page 3212
PROSTAGLANDINS, PROGESTERONE, ESTROGEN, AND PARTURITION.......Page 3213
PROLACTIN.......Page 3214
RELAXIN.......Page 3215
WHELPING BOX.......Page 3216
FINAL 30 HOURS.......Page 3217
STAGES II AND III.......Page 3219
Normal Uterine Involution......Page 3224
Blood and Serum......Page 3238
Definition and Signs......Page 3239
Physiology......Page 3240
Diagnosis/Interpretation......Page 3241
CONSERVATIVE THERAPY.......Page 3243
Estrogen or Testosterone.......Page 3245
Prolactin Inhibitors.......Page 3246
Ovariohysterectomy.......Page 3247
EXTRAUTERINE FETUSES......Page 3248
Incidence......Page 3249
GENERAL.......Page 3250
FETAL DEFECTS.......Page 3251
Uterine Disease.......Page 3252
Hypoluteoidism.......Page 3253
Brucella canis Infection.......Page 3257
Canine Herpesvirus Infection.......Page 3258
Mycoplasma and Ureaplasma Infections.......Page 3260
Signs......Page 3261
Diagnosis (Fig. 21-1)......Page 3262
PREVENTING ABORTION/RESORPTION.......Page 3266
THE BITCH THAT HAS ABORTED A LITTER.......Page 3267
Definition......Page 3268
THE PELVIS.......Page 3269
THE FETUS.......Page 3270
THE VAGINAL VAULT.......Page 3273
SECONDARY UTERINE INERTIA (FETAL OBSTRUCTION).......Page 3275
MISCELLANEOUS CAUSES.......Page 3276
LARGE BREEDS.......Page 3277
Definitions.......Page 3278
Use of Breeding Dates.......Page 3280
Single Serum Progesterone.......Page 3281
Birth Rate.......Page 3282
Uterine and Fetal Monitoring.......Page 3283
PHYSICAL EXAMINATION.......Page 3288
RADIOGRAPHY AND/OR ULTRASONOGRAPHY.......Page 3289
Criteria for Diagnosis......Page 3291
MANUAL THERAPY (FIG. 21-9).......Page 3293
Uterine Inertia.......Page 3296
General.......Page 3299
Planning.......Page 3301
PROLONGED GESTATION......Page 3302
Green Discharge: Separation of Placental Sites......Page 3305
Purulent Vaginal Discharge......Page 3306
Blood: Hemorrhagic Vaginal Discharge......Page 3307
SYSTEMIC ILLNESS IN THE TERM BITCH......Page 3308
POSTWHELP OXYTOCIN INJECTION......Page 3309
POSTPARTUM ENDOMETRITIS (ACUTE METRITIS)......Page 3310
Uterine Involution......Page 3313
Definition/Clinical Signs......Page 3314
Treatment......Page 3315
RETAINED PLACENTA......Page 3316
Etiology......Page 3318
Signs......Page 3320
CALCIUM INFUSION.......Page 3321
Long-Term Therapy......Page 3323
Treating the Bitch That Has a History of Eclampsia......Page 3325
DIAGNOSIS.......Page 3327
TREATMENT.......Page 3328
Nonseptic Mastitis/Galactostasis......Page 3330
PREGNANCY HYPOGLYCEMIA......Page 3331
DIESTRUS ACROMEGALY......Page 3332
DIABETES MELLITUS IN THE PREGNANT BITCH......Page 3334
THE PROBLEM: UNWANTED PREGNANCY......Page 3344
INITIAL EVALUATION (Fig. 22-1)......Page 3346
Ovariohysterectomy......Page 3348
FIRST TRIMESTER.......Page 3349
SECOND TRIMESTER.......Page 3350
THIRD TRIMESTER.......Page 3351
PHYSIOLOGY.......Page 3353
DIETHYLSTILBESTROL (DES).......Page 3354
ESTRADIOL CYPIONATE (ECP).......Page 3355
ESTRADIOL BENZOATE, ESTRADIOL VALERATE, AND ESTRONE.......Page 3356
ESTROGEN-INDUCED PYOMETRA.......Page 3357
ESTROGEN-INDUCED BONE MARROW DESTRUCTION.......Page 3359
EXOGENOUS ESTROGEN AND FUTURE FERTILITY.......Page 3360
PHYSIOLOGY.......Page 3361
NATURAL VERSUS SYNTHETIC PROSTAGLANDINS.......Page 3362
CRITERIA FOR SELECTION OF CASES.......Page 3363
RECOMMENDED TREATMENT PROTOCOL.......Page 3364
MONITORING.......Page 3365
COMPLETION OF PROSTAGLANDIN ADMINISTRATION.......Page 3367
SERUM PROGESTERONE CONCENTRATIONS.......Page 3368
SIDE EFFECTS.......Page 3369
Combination prostaglandin and misoprostol......Page 3371
DRAWBACKS.......Page 3372
BACKGROUND.......Page 3374
PROTOCOL USING CLOPROSTENOL.......Page 3375
BACKGROUND.......Page 3376
MIFEPRISTONE (RU486).......Page 3377
AGLEPRISTONE (RU534).......Page 3378
EPOSTANE.......Page 3379
BACKGROUND.......Page 3380
CABERGOLINE.......Page 3381
BACKGROUND.......Page 3382
Glucocorticoids......Page 3383
Tamoxifen Citrate......Page 3385
Management of the Bitch after Misalliance......Page 3386
PREVENTION OF OVARIAN CYCLES......Page 3388
QUALITY SURGERY.......Page 3389
OVH IN PREPUBERTAL BITCHES.......Page 3390
Laparoscopic Sterilization......Page 3392
BACKGROUND.......Page 3393
Drug Information.......Page 3394
Contraindications.......Page 3395
Anestrus Treatment.......Page 3396
Proestrus Treatment.......Page 3397
Drug Information.......Page 3398
Drug Abuse.......Page 3399
Dosage and Administration.......Page 3400
DEPOT INJECTABLE PROGESTERONE.......Page 3401
TESTOSTERONE INJECTIONS.......Page 3402
VAGINAL OR INTRAUTERINE DEVICES.......Page 3403
IMMUNIZATION.......Page 3404
LONG-TERM GNRH AGONIST ADMINISTRATION.......Page 3405
CYSTIC ENDOMETRIAL HYPERPLASIA.......Page 3416
PROGESTERONE CONCENTRATIONS.......Page 3417
PROGESTERONE AND INFECTION.......Page 3418
Cystic Endometrial Hyperplasia......Page 3419
Bacteria......Page 3420
TWO DISTINCT PYOMETRA SYNDROMES: THE OLDER BITCH.......Page 3423
Traditional Description Versus Clinical Experience......Page 3424
Open-Cervix Pyometra......Page 3425
Closed-Cervix Pyometra......Page 3427
PHYSICAL EXAMINATION......Page 3428
White Blood Cell Counts......Page 3429
Serum Biochemistry Profile......Page 3430
Urinalysis and Urine Culture......Page 3431
RADIOLOGY......Page 3433
ULTRASONOGRAPHY......Page 3435
Polydipsia and Polyuria as the Sole Signs......Page 3438
Use of Vaginal Cytology and Culture......Page 3439
Lack of an Enlarged Uterus......Page 3442
Stump Pyometra......Page 3443
Ovariohysterectomy......Page 3446
Surgical Drainage......Page 3447
Therapeutic Options......Page 3449
Actions of Prostaglandins......Page 3450
GUIDELINES.......Page 3451
CLOSED-CERVIX PYOMETRA.......Page 3452
INITIAL EVALUATION.......Page 3453
CHOICES.......Page 3454
PROSTAGLANDIN THERAPY AND OBSERVATION PERIOD.......Page 3455
RETREATMENT?......Page 3457
DAILY MONITORING.......Page 3458
VAGINAL DISCHARGE.......Page 3459
Side Effects......Page 3460
Need for Retreatment......Page 3463
Results of Treatment......Page 3465
Open-Cervix Pyometra......Page 3466
RESULTS.......Page 3468
PROGNOSIS.......Page 3469
Long-Term Management......Page 3470
Synthetic Prostaglandins......Page 3471
POSTPARTUM ENDOMETRITIS......Page 3472
Assessment of the Male......Page 3481
OBTAINING A “COMPLETE” HISTORY.......Page 3483
AGE AND BREED.......Page 3486
EXAMINE THE PROBLEM AREA LAST!......Page 3487
VAGINAL DISCHARGES.......Page 3488
DIGITAL EXAMINATION OF THE VESTIBULE AND VAGINA.......Page 3489
RECTAL EXAMINATION.......Page 3491
COMMON MISTAKES.......Page 3492
General Health of the Bitch......Page 3494
COMMON STRATEGIES.......Page 3495
Recommendation.......Page 3497
Breeding Activity.......Page 3498
Predetermined Dates.......Page 3499
Male Preference.......Page 3500
Vaginal Cytology.......Page 3501
Plasma Progesterone.......Page 3502
OVARIAN FUNCTION IN DIESTRUS: DETERMINING WHETHER OVULATION HAS OCCURRED.......Page 3503
REVIEW OF MEDICATIONS.......Page 3504
HYPOTHYROIDISM.......Page 3505
Brucella Infection......Page 3506
Culture Technique.......Page 3507
Bacteria.......Page 3508
MYCOPLASMA AND UREAPLASMA INFECTIONS.......Page 3512
BACKGROUND.......Page 3513
Early Fetal Resorption......Page 3514
Hypoluteoidism......Page 3515
Occlusion of the Uterus or Oviducts......Page 3517
Miscellaneous Causes of Infertility......Page 3519
PHYSIOPATHOLOGY.......Page 3520
OWNER MANAGEMENT PROBLEMS.......Page 3521
TREATMENT.......Page 3522
Follicular Cysts......Page 3523
DEFINITION.......Page 3525
OWNER OBSERVATIONS.......Page 3526
CLINICAL INTERPRETATION.......Page 3527
Iatrogenic Causes of a Shortened Interestrous Interval......Page 3528
OWNER MANAGEMENT PRACTICES AND HISTORY.......Page 3529
BREED.......Page 3530
Hypothyroidism.......Page 3531
Ovarian Cysts or Neoplasia......Page 3532
Treatment......Page 3533
Definition of the Problem......Page 3534
FOLLICLE-STIMULATING HORMONE AND LUTEINIZING HORMONE.......Page 3536
USE OF GONADOTROPIN-RELEASING HORMONE (GnRH) AGONISTS.......Page 3537
DEFINITION.......Page 3538
DIAGNOSIS AND MANAGEMENT.......Page 3539
IMPORTANCE OF THE HISTORY AND PHYSICAL EXAMINATION.......Page 3540
Hypothyroidism......Page 3541
Glucocorticoid Excess......Page 3542
DEFINITION.......Page 3543
DIAGNOSIS.......Page 3544
Surgical Diagnosis......Page 3545
Variable Rate of Success......Page 3546
Drug Availability and Reliability......Page 3547
PREGNANT MARE SERUM GONADOTROPIN.......Page 3548
FSH WITH OR WITHOUT ESTROGEN PRIMING.......Page 3550
PROTOCOLS.......Page 3552
Use of Cabergoline......Page 3553
Exogenous Estrogen Excess......Page 3554
YOUNG BITCHES AND GONADOTROPIN-TREATED BITCHES.......Page 3555
Clinical Signs and Diagnosis.......Page 3556
Differential Diagnosis.......Page 3558
GONADOTROPINS.......Page 3559
SURGERY.......Page 3560
Incidence......Page 3562
Clinical Signs......Page 3563
Etiology......Page 3564
Clinical Signs......Page 3565
Diagnosis......Page 3566
MEDICAL MANAGEMENT.......Page 3567
Normal Sexual Development......Page 3568
Abnormal Sexual Development......Page 3572
XXY SYNDROME.......Page 3574
XXX SYNDROME.......Page 3575
CHIMERAS AND MOSAICS.......Page 3576
TRUE HERMAPHRODITES.......Page 3577
XX True Hermaphrodites.......Page 3579
XX Male Syndrome.......Page 3581
Female Pseudohermaphrodites.......Page 3583
Male Pseudohermaphrodites.......Page 3584
Hypospadias.......Page 3585
Mismanagement......Page 3586
Behavior......Page 3587
Embryonic Development......Page 3599
Clinical Signs......Page 3605
THE OVARIOHYSTERECTOMIZED BITCH.......Page 3610
THE ANESTRUAL OR VIRGIN PREPUBERTAL BITCH.......Page 3611
VAGINOSCOPY.......Page 3612
RADIOLOGY.......Page 3613
THE BREEDING BITCH.......Page 3615
THE OVARIOHYSTERECTOMIZED BITCH.......Page 3617
Pathogenesis......Page 3618
Clinical Features (Table 25-1)......Page 3621
Diagnosis......Page 3623
Treatment......Page 3625
Background......Page 3628
Perivulvar Dermatitis......Page 3633
The Healthy Bitch Less Than 6 Months of Age......Page 3635
SOON AFTER ESTRUS.......Page 3636
PRESENCE OF BACTERIA.......Page 3637
The Bitch That Has Recently Whelped......Page 3638
The Ovariohysterectomized Bitch......Page 3639
Differential Diagnosis......Page 3640
Vaginal Neoplasia......Page 3641
Urethral Neoplasia......Page 3643
Clitoral Enlargement......Page 3644
Incidence......Page 3646
Clinical Signs and Diagnosis......Page 3647
Is a Positive Vaginal Culture Meaningful?......Page 3648
BACKGROUND.......Page 3649
TYPES OF BACTERIA.......Page 3650
TREATMENT OF BACTERIA VAGINITIS.......Page 3652
Viral Infections......Page 3653
INFECTION WITH B. MELITENSIS, B. ABORTUS, AND B. SUIS.......Page 3659
TRANSMISSION BETWEEN DOGS.......Page 3660
TRANSMISSION TO HUMANS.......Page 3662
ABORTION AND VAGINAL DISCHARGE.......Page 3663
INFERTILITY.......Page 3664
Background.......Page 3665
Rapid Slide or Card Agglutination Tests (RSAT; RCAT).......Page 3667
Tube Agglutination Test.......Page 3668
Agar Gel Immunodiffusion Test.......Page 3670
CULTURE.......Page 3671
BACKGROUND.......Page 3675
ORAL TETRACYCLINE AND INJECTABLE STREPTOMYCIN.......Page 3677
MINOCYCLINE.......Page 3678
SUMMARY.......Page 3679
Prevention and Control of Brucella canis......Page 3680
Definition......Page 3681
Etiology......Page 3682
Signalment......Page 3683
Clinical Signs......Page 3684
Diagnosis......Page 3687
RADIATION THERAPY.......Page 3689
SINGLE-DRUG THERAPY: VINCRISTINE SULFATE.......Page 3690
SINGLE-DRUG THERAPY: CYCLOPHOSPHAMIDE AND METHOTREXATE.......Page 3691
SURGERY.......Page 3692
SPONTANEOUS REMISSION.......Page 3693
HISTORY......Page 3700
PHYSICAL EXAMINATION......Page 3701
SCROTUM.......Page 3702
TESTES.......Page 3703
EPIDIDYMIS AND SPERMATIC CORD.......Page 3704
PENIS AND PREPUCE.......Page 3705
SEMEN EVALUATION......Page 3707
Techniques for Obtaining a Semen Sample......Page 3711
TEASER BITCH.......Page 3712
Reasons for Failure to Obtain a Semen Sample......Page 3717
COLOR.......Page 3719
pH.......Page 3720
MOTILITY.......Page 3721
CONCENTRATION.......Page 3723
MORPHOLOGY.......Page 3725
CYTOLOGY.......Page 3733
Bacterial Culture......Page 3734
FREQUENCY OF EJACULATION.......Page 3735
SEASON OF YEAR.......Page 3736
PROSTATIC SIZE AND PATHOLOGY.......Page 3737
TESTICULAR SIZE.......Page 3738
Final Interpretation of the Semen Evaluation......Page 3739
SEMINAL ALKALINE PHOSPHATASE......Page 3741
MICROBIOLOGIC ASSESSMENT OF THE REPRODUCTIVE TRACT......Page 3742
BRUCELLA CANIS TESTING......Page 3748
OVERVIEW.......Page 3750
TESTOSTERONE.......Page 3754
PITUITARY GONADOTROPINS (FSH, LH).......Page 3759
THYROID HORMONE.......Page 3762
CORTISOL.......Page 3763
RADIOGRAPHY AND ULTRASONOGRAPHY......Page 3764
TESTICULAR ASPIRATION......Page 3773
EPIDIDYMAL ASPIRATION......Page 3776
INDICATIONS.......Page 3777
COMPLICATIONS.......Page 3779
FIXATIVES.......Page 3781
TECHNIQUES.......Page 3782
KARYOTYPING......Page 3786
Persistent Penile Frenulum......Page 3796
Penile Hypoplasia......Page 3798
Hypospadias......Page 3799
Congenital Deformity of the Os Penis......Page 3800
Duplication of the Penis......Page 3801
Phimosis......Page 3802
Paraphimosis......Page 3803
Priapism......Page 3808
Failure to Achieve Erection......Page 3810
Urethral Prolapse......Page 3812
URINE.......Page 3814
BLOOD.......Page 3815
Balanoposthitis......Page 3816
Penile Trauma......Page 3819
Neoplasia of the Penis and Prepuce......Page 3821
NORMAL DESCENT.......Page 3827
DEFINITION.......Page 3829
INCIDENCE AND GENETICS.......Page 3830
DIAGNOSIS.......Page 3833
TREATMENT.......Page 3835
Testicular Hypoplasia......Page 3837
Aplasia of the Duct System......Page 3838
TYPES.......Page 3840
Sertoli cell tumor.......Page 3841
Seminoma.......Page 3842
INCIDENCE.......Page 3843
CLINICAL SIGNS.......Page 3845
ANDROGEN SECRETION AND ITS EFFECT ON THE PROSTATE.......Page 3847
DIAGNOSIS.......Page 3849
THERAPY.......Page 3852
ETIOLOGY.......Page 3854
CELL TYPE.......Page 3855
CLINICAL SIGNS.......Page 3856
BONE MARROW DYSFUNCTION.......Page 3858
THERAPY.......Page 3860
CAUSE.......Page 3863
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS.......Page 3865
ETIOLOGY.......Page 3866
CLINICAL SIGNS.......Page 3867
DIAGNOSTIC EVALUATION.......Page 3869
TREATMENT.......Page 3871
PROGNOSIS.......Page 3872
ETIOLOGY.......Page 3873
DIAGNOSTIC EVALUATION.......Page 3874
TREATMENT.......Page 3875
Lymphocytic Orchitis......Page 3876
Testicular Degeneration/Atrophy......Page 3880
Spermatocele, Sperm Granuloma......Page 3884
Adenomyosis of the Epididymis......Page 3885
Inguinoscrotal Hernia......Page 3886
Disorders of the Scrotum......Page 3887
MECHANISMS OF PROSTATE-INDUCED INFERTILITY......Page 3895
Etiology and Pathophysiology......Page 3897
Clinical Signs......Page 3899
Diagnostic Evaluation......Page 3901
PROSTATE SAMPLING TECHNIQUES.......Page 3904
SEMEN CULTURE.......Page 3905
FINE-NEEDLE ASPIRATION.......Page 3906
PROSTATIC MASSAGE/WASH TECHNIQUE.......Page 3908
PROSTATIC MASSAGE/BRUSH TECHNIQUE.......Page 3911
Therapy......Page 3912
ANTIBIOTIC THERAPY.......Page 3913
CASTRATION.......Page 3914
ESTROGEN THERAPY.......Page 3915
5α-REDUCTASE INHIBITORS.......Page 3916
ORAL ZINC THERAPY.......Page 3918
EXTRACTS OF SERENOA REPENS.......Page 3919
Clinical Signs......Page 3920
Diagnostic Evaluation......Page 3921
Therapy......Page 3923
Sequelae of Chronic Bacterial Prostatitis......Page 3928
CLASSIFICATION......Page 3934
HISTORY.......Page 3937
PHYSICAL EXAMINATION.......Page 3943
Infertility and Decreased Libido......Page 3944
Acquired Infertility and Normal Libido......Page 3947
Azoospermia (Fig. 31-2)......Page 3950
Oligospermia......Page 3960
Teratozoospermia (abnormal sperm morphology; Fig. 31-4)......Page 3963
Asthenozoospermia (decreased sperm motility; Fig. 31-5)......Page 3966
URINE.......Page 3970
INFLAMMATION.......Page 3971
AGGLUTINATION.......Page 3973
Normal sperm count and seminal fluid......Page 3974
Congenital Infertility and Normal Libido......Page 3975
Idiopathic Testicular Degeneration......Page 3976
Lymphocytic Orchitis......Page 3979
Retrograde Ejaculation......Page 3980
Leydig Cell Failure and Loss of Libido......Page 3981
Hypogonadotropic Hypogonadism......Page 3983
INDICATIONS FOR ARTIFICIAL INSEMINATION......Page 3993
Collection of Semen......Page 3995
VAGINAL INSEMINATION USING A URINARY CATHETER OR INSEMINATION PIPETTE.......Page 4002
VAGINAL INSEMINATION USING A SPECIAL BALLOON CATHETER.......Page 4006
TRANSCERVICAL UTERINE INSEMINATION.......Page 4007
UTERINE INSEMINATION USING SURGERY.......Page 4008
Success Rates for Artificial Insemination with Fresh Semen......Page 4009
ARTIFICIAL INSEMINATION WITH FRESH EXTENDED SEMEN......Page 4011
ARTIFICIAL INSEMINATION WITH FROZEN SEMEN......Page 4016
Onset of Puberty and Optimal Breeding Age......Page 4034
Seasonality of the Estrous Cycle......Page 4035
DEFINITION.......Page 4037
CLINICAL SIGNS AND DURATION.......Page 4038
Technique.......Page 4039
Interpretation.......Page 4041
DEFINITION OF FOLLICULAR PHASE.......Page 4043
POLYESTROUS CYCLES VERSUS FOLLICULAR PHASES.......Page 4045
ESTRUS BEHAVIOR AND ITS RELATION TO THE FOLLICULAR PHASE.......Page 4047
Average.......Page 4048
Effect of personality on exhibition of estrus.......Page 4049
CLINICAL SIGNS OF ESTRUS.......Page 4050
Interpretation.......Page 4051
Clinical uses.......Page 4052
DEFINITION.......Page 4053
Effect of coital contact.......Page 4054
Estrus spanning two or more follicular phases.......Page 4055
Diestrus......Page 4056
SEASONALITY AND DURATION.......Page 4058
Coital Induction of Ovulation......Page 4059
Variability in Induction......Page 4061
Induction of Ovulation Without Copulation......Page 4062
Causes......Page 4064
Physiology......Page 4065
Behavior......Page 4067
INITIAL SIGNS.......Page 4070
DIFFERENTIATING “NORMAL” BEHAVIOR FROM “ESTRUS” BEHAVIOR.......Page 4071
Female behavior.......Page 4073
Intromission.......Page 4075
POSTCOITAL “AFTER-REACTION.”......Page 4076
REPEAT BREEDINGS.......Page 4077
ABNORMAL BREEDING BEHAVIOR.......Page 4078
Estrus Induction......Page 4079
Artificial Insemination......Page 4080
Gestation Length......Page 4081
Hormonal Characteristics......Page 4082
Behavior......Page 4083
ABDOMINAL PALPATION.......Page 4084
ULTRASONOGRAPHY.......Page 4085
Care of the Queen......Page 4086
Endocrinology......Page 4087
STAGES II AND III OF LABOR.......Page 4088
Providing a Proper Environment......Page 4090
Ectopic Pregnancy......Page 4091
Prepartum Vaginal Hemorrhage......Page 4092
FETAL DYSTOCIA.......Page 4093
Medical management.......Page 4094
Kitten Mortality......Page 4095
Postpartum Vaginal Hemorrhage......Page 4097
Retained Placenta......Page 4098
Acute Metritis......Page 4099
Inadequate Care of Kittens......Page 4100
Maternal Care and Hand-Raising Orphan Kittens......Page 4101
TREATMENT.......Page 4104
Incidence......Page 4105
Feline panleukopenia.......Page 4106
Feline leukemia.......Page 4107
MATERNAL PROBLEMS/CYSTIC ENDOMETRIAL HYPERPLASIA.......Page 4108
Definition.......Page 4110
Physiology.......Page 4111
Treatment.......Page 4112
Pathophysiology......Page 4113
HISTORY.......Page 4116
CYSTIC ENDOMETRIAL HYPERPLASIA.......Page 4118
PYOMETRA.......Page 4119
Ovariohysterectomy (OVH).......Page 4120
Surgical drainage of the uterus.......Page 4121
Criteria for therapy.......Page 4122
Initial protocol and immediate response.......Page 4123
Side effects.......Page 4124
Long-term follow-up.......Page 4126
Results.......Page 4127
Evaluating the Problem......Page 4128
GENERAL HEALTH OF THE QUEEN.......Page 4129
REVIEW OF BREEDING MANAGEMENT PRACTICES.......Page 4130
INTERESTROUS INTERVALS.......Page 4132
GENERAL HEALTH.......Page 4133
SILENT HEAT.......Page 4134
DISORDERS OF SEXUAL DEVELOPMENT.......Page 4135
Exposure to correct amounts of light.......Page 4136
PSEUDOPREGNANCY.......Page 4137
DIAGNOSIS.......Page 4138
PROLONGED SEXUAL RECEPTIVITY—NYMPHOMANIA.......Page 4139
ESTRUS IN OVARIOHYSTERECTOMIZED CATS......Page 4140
Surgical Contraception......Page 4141
General approach.......Page 4142
Megestrol acetate in prevention of estrous cycling.......Page 4143
Side effects of megestrol acetate.......Page 4144
ANDROGENS.......Page 4145
Penis......Page 4146
Testicles......Page 4147
CRYPTORCHIDISM.......Page 4148
MANUAL COLLECTION.......Page 4149
SEMEN ANALYSIS.......Page 4150
ARTIFICIAL INSEMINATION.......Page 4151
INFERTILITY......Page 4152
A......Page 4158
B......Page 4188
C......Page 4204
D......Page 4252
E......Page 4280
F......Page 4289
G......Page 4306
H......Page 4316
I......Page 4343
J......Page 4354
K......Page 4355
L......Page 4358
M......Page 4364
N......Page 4377
O......Page 4385
P......Page 4391
Q......Page 4430
R......Page 4432
S......Page 4437
T......Page 4458
U......Page 4487
V......Page 4494
W......Page 4500
X......Page 4503
Z......Page 4504